کتاب جدید و آیین جدید (1)
دوشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۲۶ ب.ظ
(بسم الله الرحمن الرحیم)
از جمله سوالها این است که ـ که آیا آن حضرت، هنگام ظهور خویش، «کتاب جدید» و «آیین جدید» میآورد؟ خوشبختانه، این موضوع، در احادیث مطرح است و به کمک سایر احادیث، معنا و مفهوم و ابعاد آن نیز بیان شده است که در این مقال، به بررسی آن میپردازیم.
کلید واژهها: کتاب جدید، آئین جدید، انحرافات، بدعت، عدالت، دگرگونی.
« کتاب جدید » و « امر جدید »
درباره « کتاب جدید » و « امر جدید » روایاتی وارد شده است، که نمونه هایی از آنها را مورد دقت قرار میدهیم:
1. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که درباره ظهور حضرت مهدی علیه السلام و نشانههای آن فرمود:
والله لکانی انظر الیه بین الرکن و المقام، یبایع الناس علی کتاب جدید، علی العرب شدید. ویل لطغاة العرب من شرٍ قد اقترب!
به خدا سوگند! مثل این است که به او مینگرم که بین «رکن» و «مقام» براساس کتاب جدید، با مردم بیعت میکند و این کار بر عرب سخت است. وای به حال طغیانگران عرب، از شر آنچه به زودی، بر آنان وارد میشود! (مجلسی، 1404: ج52، ص135؛ نیشابوری، بیتا: ج4، ص239).
2. همچنین، امام صادق علیه السلام فرمود:
اذا قام القائم عجل الله تعالی فرجه الشریف جاء بامر جدید، کما دعا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فی بدو الاسلام، الی امر جدید.
آنگاه، که مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام میکند، آیین جدیدی میآورد؛ همان طور که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در آغاز اسلام، به آیین جدیدی دعوت کرد (مفید، 1413: ص364؛ مجلسی، همان: ج52، ص338).
3. امام صادق علیه السلام همچنین، درباره قیام و روش کار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود:
یقوم بامر جدید و کتاب جدید، و سنة جدیدة، و قضاء جدید علی العرب شدید... (مجلسی، همان: ج52، ص231).
آن حضرت «امر جدید» و کتاب جدید و سنّت جدید و قضاوت جدیدی برپا میکند که (این کارها) بر عرب، سخت و نگران کننده خواهد بود، باید توجه داشت، که «امر» نوعاً به معنای امامت و زعامت و حکومت است؛ چنان که «اولی الامر» (نساء: 59) و «الامر» (آل عمران: 159) و «أمرهم شوری بینهم» (شوری: 38) در قرآن کریم، چنین مفهومی را بیان میدارد.
امام علی علیه السلام نیز میفرماید:
فلما نهضت بالامر (صبحی صالح، 1387: ص49، خ3) ان أحق الناس بهذا الامر، أقواهم علیه و أعلمه بأمر الله فیه (همان: ص247، خ173).
پس منظور، «امر امامت» است؛ در نتیجه «امر جدیدی» را که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مطرح میکند، آیین جدیدی است که در پرتو «امر امامت و زعامت و حکومت آن حضرت» شکل میگیرد.
ان احسن الحدیث کتاب الله، و خیر الهدی هدی محمد صلی الله علیه و آله و سلم و شر الامور محدثاتها، و کل محدثة بدعة، وکل بدعة ضلالة.
به راستی که بهترین سخن، کتاب خدا است و بهترین هدایت، هدایت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، و بدترین کارها، اعمال و گفتار خود ساخته و بیاساس میباشد، و هر پدیده خود ساخته بدعت است، و هر بدعتی هم گمراهی خواهد بود (مجلسی، همان: ج74، ص172؛ محدث قمی، 1416: ج2، ص52).
آری، آن حضرت، برای پدید آمدن بدعت در دین، آن قدر حساس و نگران بود که اعلام میکرد:
من أتی ذا بدعة فعظَّمه، فانما یسعی فی هدم الاسلام.
هر کس نزد بدعت گذاری رود و او را تعظیم و احترام کند، به راستی در نابودی اسلام کوشیده است (کلینی، 1363: ج1، ص54؛ حر عاملی، 1409: ج11، ص510).
همچنین، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که 23 سال، سختیها و آوارگیهای دردناک را در روزگار غربت اسلام به جان خریده بود، میفرمود:
ان الاسلام بدأ غریباً، و سیعود غریباً...
به راستی که اسلام، با غربت (و کمی یاران) آغاز شد و به زودی هم به غربت بازخواهد گشت.
آن حضرت در پاسخ کسانی که پرسیدند: «غریبان آن روز چه کسانی هستند»، فرمود: «آنان که هنگام فساد و تباهی ها، در مقام اصلاح بر میآیند» (مجلسی، همان: ج52، ص7و336؛ متقی هندی، 1409: ج1، ص239).
امیرالمؤمنین علیه السلام پس از حمد خداوند متعال و تجلیل و تمجید از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با نگرانی فراوانی درباره انحرافات و بدعتهای روزگار حاکمان بنی امیه و طبقات مختلف اجتماعی میفرماید:
مردم آن زمان، چون گرگان، قدرتمداران درندگان، طبقه متوسط طعمهها، فقیران و تهی دستان مردگانند. راستی و درستی از میان رفته و دروغ شایع میشود. دوستی و محبت، زبانی است و دشمنیها در دلها کمین کرده، فسق و فجور موجب نسب (شخصیت) و عفت و پاکدامنی (کم یاب و) سبب شگفتی میشود (صبحی صالح، همان: ص154، خ106).
و: اسلام، مثل پوستین وارونه که به تن پوشیده گردد (خشن و زشت میشود.) (صبحی صالح، همان: ص158، خ108).
آری؛ به نظر امام علی علیه السلام کژیها و انحرافات در مظاهر دین که بنی امیه پایه گذار آنها بودند ـ چنان که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز پیش بینی کرده بود (مجلسی، همان: ج2، ص109) چنان فزونی مییابد که با نگرانی اعلام میدارد:
یأتی علی الناس زمان، لایبقی فیه من القران الا رسمُه، و من الاسلام الا اسمُه، و مساجدهم یومئذ عامرة من البناء، خراب من الهدی... ؛
روزگاری بر مردم فرا میرسد که از قرآن، جز نشانه (نوشته ای) و از اسلام، جز نامی (گفتاری) چیزی به جای نمیماند. مسجدهای آنان در آن روزگار، از لحاظ ساختمان؛ عمران و رونق دارد؛ ولی از نظر هدایت و سازندگی خراب و ناکار آمد است (صبحی صالح، همان: ص540، ح369).
با توجه به این جهات، هنگامی که امام مهدی علیه السلام برای نوسازی و بازسازی عقاید و رفتار مردم، براساس احکام ناب و خالص قران کریم و برقراری «عدالت واقعی و همه جانبه و فراگیر» ظهور میکند، مردم اسلامی را مشاهده میکنند که با آنچه تا آن زمان شنیده و دیدهاند، بسیار متفاوت است و «آیین جدید» و اسلام ناب تلقی میشود؛ در صورتی که این گونه نیست که آن حضرت اسلامی جدید را بیاورد؛ زیرا آن امام بزرگوار، استمرار بخش و احیاگر آیین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و شیوه دعوت و عملکرد او در احادیث آمده است.
چکیده
درباره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و ظهور آن حضرت، مسائل و سوالهای مختلفی مطرح است، که ارزیابی و تحلیل آن ها، شخصیت نحوه قیام و تشکیل حکومت عدل جهانی آن بزرگوار را جلوه بیشتری میبخشد.از جمله سوالها این است که ـ که آیا آن حضرت، هنگام ظهور خویش، «کتاب جدید» و «آیین جدید» میآورد؟ خوشبختانه، این موضوع، در احادیث مطرح است و به کمک سایر احادیث، معنا و مفهوم و ابعاد آن نیز بیان شده است که در این مقال، به بررسی آن میپردازیم.
کلید واژهها: کتاب جدید، آئین جدید، انحرافات، بدعت، عدالت، دگرگونی.
« کتاب جدید » و « امر جدید »
درباره « کتاب جدید » و « امر جدید » روایاتی وارد شده است، که نمونه هایی از آنها را مورد دقت قرار میدهیم:
1. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که درباره ظهور حضرت مهدی علیه السلام و نشانههای آن فرمود:
والله لکانی انظر الیه بین الرکن و المقام، یبایع الناس علی کتاب جدید، علی العرب شدید. ویل لطغاة العرب من شرٍ قد اقترب!
به خدا سوگند! مثل این است که به او مینگرم که بین «رکن» و «مقام» براساس کتاب جدید، با مردم بیعت میکند و این کار بر عرب سخت است. وای به حال طغیانگران عرب، از شر آنچه به زودی، بر آنان وارد میشود! (مجلسی، 1404: ج52، ص135؛ نیشابوری، بیتا: ج4، ص239).
2. همچنین، امام صادق علیه السلام فرمود:
اذا قام القائم عجل الله تعالی فرجه الشریف جاء بامر جدید، کما دعا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فی بدو الاسلام، الی امر جدید.
آنگاه، که مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام میکند، آیین جدیدی میآورد؛ همان طور که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در آغاز اسلام، به آیین جدیدی دعوت کرد (مفید، 1413: ص364؛ مجلسی، همان: ج52، ص338).
3. امام صادق علیه السلام همچنین، درباره قیام و روش کار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود:
یقوم بامر جدید و کتاب جدید، و سنة جدیدة، و قضاء جدید علی العرب شدید... (مجلسی، همان: ج52، ص231).
آن حضرت «امر جدید» و کتاب جدید و سنّت جدید و قضاوت جدیدی برپا میکند که (این کارها) بر عرب، سخت و نگران کننده خواهد بود، باید توجه داشت، که «امر» نوعاً به معنای امامت و زعامت و حکومت است؛ چنان که «اولی الامر» (نساء: 59) و «الامر» (آل عمران: 159) و «أمرهم شوری بینهم» (شوری: 38) در قرآن کریم، چنین مفهومی را بیان میدارد.
امام علی علیه السلام نیز میفرماید:
فلما نهضت بالامر (صبحی صالح، 1387: ص49، خ3) ان أحق الناس بهذا الامر، أقواهم علیه و أعلمه بأمر الله فیه (همان: ص247، خ173).
پس منظور، «امر امامت» است؛ در نتیجه «امر جدیدی» را که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مطرح میکند، آیین جدیدی است که در پرتو «امر امامت و زعامت و حکومت آن حضرت» شکل میگیرد.
چرا دین جدید؟
پیامبر والامقام صلی الله علیه و آله و سلم بر پایه بینش خویش، در هر فرصت مناسب هشدار داده و اعلام خطر میکرد و با ایراد خطابه در جمع، اعلام مینمود:ان احسن الحدیث کتاب الله، و خیر الهدی هدی محمد صلی الله علیه و آله و سلم و شر الامور محدثاتها، و کل محدثة بدعة، وکل بدعة ضلالة.
به راستی که بهترین سخن، کتاب خدا است و بهترین هدایت، هدایت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، و بدترین کارها، اعمال و گفتار خود ساخته و بیاساس میباشد، و هر پدیده خود ساخته بدعت است، و هر بدعتی هم گمراهی خواهد بود (مجلسی، همان: ج74، ص172؛ محدث قمی، 1416: ج2، ص52).
آری، آن حضرت، برای پدید آمدن بدعت در دین، آن قدر حساس و نگران بود که اعلام میکرد:
من أتی ذا بدعة فعظَّمه، فانما یسعی فی هدم الاسلام.
هر کس نزد بدعت گذاری رود و او را تعظیم و احترام کند، به راستی در نابودی اسلام کوشیده است (کلینی، 1363: ج1، ص54؛ حر عاملی، 1409: ج11، ص510).
همچنین، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که 23 سال، سختیها و آوارگیهای دردناک را در روزگار غربت اسلام به جان خریده بود، میفرمود:
ان الاسلام بدأ غریباً، و سیعود غریباً...
به راستی که اسلام، با غربت (و کمی یاران) آغاز شد و به زودی هم به غربت بازخواهد گشت.
آن حضرت در پاسخ کسانی که پرسیدند: «غریبان آن روز چه کسانی هستند»، فرمود: «آنان که هنگام فساد و تباهی ها، در مقام اصلاح بر میآیند» (مجلسی، همان: ج52، ص7و336؛ متقی هندی، 1409: ج1، ص239).
امیرالمؤمنین علیه السلام پس از حمد خداوند متعال و تجلیل و تمجید از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با نگرانی فراوانی درباره انحرافات و بدعتهای روزگار حاکمان بنی امیه و طبقات مختلف اجتماعی میفرماید:
مردم آن زمان، چون گرگان، قدرتمداران درندگان، طبقه متوسط طعمهها، فقیران و تهی دستان مردگانند. راستی و درستی از میان رفته و دروغ شایع میشود. دوستی و محبت، زبانی است و دشمنیها در دلها کمین کرده، فسق و فجور موجب نسب (شخصیت) و عفت و پاکدامنی (کم یاب و) سبب شگفتی میشود (صبحی صالح، همان: ص154، خ106).
و: اسلام، مثل پوستین وارونه که به تن پوشیده گردد (خشن و زشت میشود.) (صبحی صالح، همان: ص158، خ108).
آری؛ به نظر امام علی علیه السلام کژیها و انحرافات در مظاهر دین که بنی امیه پایه گذار آنها بودند ـ چنان که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز پیش بینی کرده بود (مجلسی، همان: ج2، ص109) چنان فزونی مییابد که با نگرانی اعلام میدارد:
یأتی علی الناس زمان، لایبقی فیه من القران الا رسمُه، و من الاسلام الا اسمُه، و مساجدهم یومئذ عامرة من البناء، خراب من الهدی... ؛
روزگاری بر مردم فرا میرسد که از قرآن، جز نشانه (نوشته ای) و از اسلام، جز نامی (گفتاری) چیزی به جای نمیماند. مسجدهای آنان در آن روزگار، از لحاظ ساختمان؛ عمران و رونق دارد؛ ولی از نظر هدایت و سازندگی خراب و ناکار آمد است (صبحی صالح، همان: ص540، ح369).
با توجه به این جهات، هنگامی که امام مهدی علیه السلام برای نوسازی و بازسازی عقاید و رفتار مردم، براساس احکام ناب و خالص قران کریم و برقراری «عدالت واقعی و همه جانبه و فراگیر» ظهور میکند، مردم اسلامی را مشاهده میکنند که با آنچه تا آن زمان شنیده و دیدهاند، بسیار متفاوت است و «آیین جدید» و اسلام ناب تلقی میشود؛ در صورتی که این گونه نیست که آن حضرت اسلامی جدید را بیاورد؛ زیرا آن امام بزرگوار، استمرار بخش و احیاگر آیین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و شیوه دعوت و عملکرد او در احادیث آمده است.
۹۴/۰۵/۱۲