جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

سخن از احساسی واحد و اعتقاد به هدفی مشترک همواره همان چیزی بوده و هست و خواهد بود که علت گردهم آمدن جمعی را فراهم می آورد. حسی مرکب از تنفر و عشق. حسی شبیه بلاتکلیفی. شبیه دودلی میان دوراهی.

و اینجاست که آن تنفر ملال آور جایش را به عشقی خنک و لذت بخش می دهد. آن سرزمین و آن مردمان در ذهنت مجسم می شوند و عاشقانه به آنها می اندیشی. کسانی که آسمان و دریا از آنان درس وسعت می آموزند و به آنان رسیدن رویای شبانگاهت می شود. و شاهد هم همان هدف مشترک.


این حس و هدف مشترک بود که جمعی را گرد هم آورد. جمعی که چراغ هدایت و کشتی نجات را تنها راه آسمانی شدن می دانند. کسانی که آن دستان یاریگر را می شناسند و در تلاش شناخت و شناساندن آنان هستند. همانها که عاشقانه چشمان سحرانگیر دلدار را دیده اند و بیستون بیستون به پای شیرین جهان جان داده اند. آری هرکس قد و قامت سرو بی همتای هستی را ببیند اختیاری برایش نمی ماند و مطیع بی چون و چرای صاحب دلش می شود. اینجا همان جایی است که در پی دیدار الف قامت دوست هستند و در این راه دست به دامان دوستان دوست شده اند. دوستانی که شهیدند، یعنی شهود کرده اند و دیده اند دلدار را. و ما باید پای درس آنان بنشینیم تا موی و روی و قد و بالا و لبخند و چشمان محبوبمان را برایمان شرح دهند. از صدایش بگویند از صوت قرآنش از ...

پس تو نیز اینچنین عشقی مقدس را داری به ما ملحق شو و عهدی دوباره ببند. که

از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (احزاب / 23)

پس دست در دست هم هرکدام در هر جایگاه به قدر توان وظیفه ای در قبال آن برخی که به شهادت رسیده اند داریم. و ما اینجا در سنگری مجازی سعی در ادای دین به آنان را داریم. هر چند در این سنگر به روی تمام عاشقان شهادت باز است و ما همواره نیازمند توان همسنگران جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی می باشیم. باشد تا دست مهربان آنان همواره بر سر دوستدارانشان سایه مهر و نوازش بیفکند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

چرا اسلام برای اثبات زنا چهار شاهد خواسته است؟

چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۴۶ ق.ظ

IMG06561297

برخی از خود می پرسند چرا اسلام برای اثبات زنا یک نفر را کافی ندانسته و می گوید حتما باید چهار شاهد باشد؟ از طرف دیگر  اگر کسی  زنا انجام داد و شاهدی در کار نبود تکلیفش چیست؟

این‌که اسلام، در مورد زنا، چهار شاهد خواسته‌است تا این مسئله اثبات شود، ممکن است به این علت باشد که زبان بسیاری از مردم در زمینة این اتهامات باز است، و همواره حیثیت افراد را با سوءظن، و بدون سوءظن، جریحه دارد می‌کنند.و مسلم است آبروی رفته به آسانی باز نمی‌گردد. اسلام، در این زمینه سختگیری کرده، تا حافظ حیثیت مردم باشد. ولی در مسائل دیگر، حتی قتل نفس، زبان‌ها تا این حد، آلوده نیست. افزایش دادن تعداد شهود را به چهار نفر، در آیة ۱۵ از سورة نساء، به قدری سنگین است که فقط افراد بی‌باک و بی‌پروا، ممکن است مجرم شناخته شوند، و بدیهی است چنین اشخاصی باید به اشدّ مجازات گرفتار شوند، تا عبرت دیگران گردند، و محیط از آلودگی آنان، پاک شود. با شرائطی که برای شهادت شهود، تعیین شده، مثل رؤیت و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگی در شهادت و مانند آن، اثبات جرم را سخت تر می کند.(۱)
اگر شهودی پیدا نشد برای شهادت، یا این‌که شهود، برای شهادت دادن، حاضر نشدند، مسئله دو صورت می یابد.
اوّل
اینکه زن و مرد زناکار از کردة خویش پشیمان شده و حقیقتاً توبه کنند و دست از عمل شنیع خویش می دارند که در این صورت، خداوند متعال توبه پذیر است. چنان‌که در سورة نساء آیة ۱۶ می فرماید: «هر کس از مسلمانان عملی ناشایسته مرتکب شوند، چه زن و چه مرد، آنان را به سرزنش و توبیخ بیازارید. چنانچه توبه کردند، دیگر متعرض آنها نشوید که خدا توبه خلق می پذیرد و نسبت به آنها مهربانست.»
دوم
این‌که به رویّة خود ادامه می‌دهند، و در عین حال شهودی برای شهادت دادن وجود ندارد.
برای زنا، در روایات اسلامی، زیان ها و پیامدهائی بیان شده که هم دامن افراد زناکار را می‌گیرد و هم به اجتماع سرایت می‌کند، که اجمالاً اشاره می شود.
۱٫ آثار بد معنوی:انسان کسی است که براساس عقل و اندیشه و دین، کارهای خود را در آن چهارچوب ها، قانون مند می کند، و زنا یعنی ارتباط غیرقانونی و بدون ضابطه بین دو انسان که شکل خشن تجاوز جنسی را به خود می گیرد. در این صورت، شخص از کرامت انسانی خود، عبور کرده و به شکل یک حیوان در می آید، شاید از همین رو باشد که قرآن از آن با نام عمل زشت (فاحشه و راه ناپسند «ساء سبیلاً») یاد می کند.(۲)
۲٫ آثار زنا در روایات:زنا از جمله گناهانی است که فقر به بار می آورد، جلوی روزی را می گیرد، مرگهای ناگهانی را در پی دارد، برکت را از خانه می برد و هرگاه زنا زیاد شود، زمین لرزه ها پدیدار شود. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ می فرماید: «ای علی، زنا شش پیامد دارد: سه پیامد در دنیا و سه دیگر در آخرت. پیامدهای دنیایش اینست که آبرو را می برد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می بُرد (جلوی آن را می گیرد) و پیامدهای آخرتش عبارتست از حسابرسی سخت و دقیق، خشم خدای رحمن، و جاودانگی در آتش.»(۳) در روایت آثار زنا را هم در دنیا معرفی می کند هم در آخرت که چه عذاب سختی پیش روی انسان زناکار است.
در روایات آمده که شخص زناکار از حوزه ایمان، خارج می‌شود. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید: «لا یزن الزانی حین یزنی و هو مؤمن…»(۴) یعنی: «شخص زناکار به هنگامی که مرتکب این عمل می شود، مؤمن نیست…»
۳٫ آثار اجتماعی زنا:

الف: پیدایش هرج ومرج در نظام خانواده و از میان رفتن رابطة فرزندان و پدران، رابطه ای که وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعی است. بلکه موجب حمایت اجتماعی و محبت می شود.
ب: این عمل ننگین سبب انواع برخوردها و کشمکش های فردی و اجتماعی در میان هوسبازان است.
پ: تجربه نشان داده و علم ثابت کرده است که این عمل باعث اشاعة انواع بیماری‌هاست.
ت: این عمل غالباً، سبب سقط جنین و کشتن فرزندان و قطع نسل می گردد. چرا که چنین زنانی هرگز حاضر به نگهداری این گونه فرزندان نیستند.
ث: هدف از ازدواج تنها مسئله اشباع غریزة جنسی نیست. بلکه اشتراک زندگی و انس روحی و آرامش فکری و تربیت فرزندان و همکاری در شئون حیات، از آثار ازدواج است که بدون اختصاص زن و مرد به همدیگر و تحریم زنا، هیچ یک از اینها امکان پذیر نیست.(۵)
۴٫ انتشار بیماری های آمیزشی؛ در جامعه بیماری های مقاربتی همچون سیفلیس، سوزاک، شانکر یا آتشک، گرانولوم آمیزشی و التهاب مهبل.

دکتر «جان بیستون» می گوید: «از قرائن به دست آمده، ثابت می شود که اغلب بیماریهای آمیزشی، در نتیجة وجود روابط جنسی خارج از دایره ازدواج (زنا) شیوع پیدا می کند.»(۶)

۵٫ انتشار بیماری ایدز؛ ایدز از بیماری‌هایی است که یکی از راه‌های عمدة انتقال آن، ارتباط‌های جنسی است.(۷)

و این اسلام است که انسان‌ها را از هرگونه رابطة جنسی (غیر از دایرة ازدواج) منع کرده، چرا که این پیامدهای معنوی، اجتماعی و پزشکی را می دانسته و خواسته که انسان ها، کرامت انسانی خویش را در نظر گرفته و آن را ارتقاء بخشند.

۶٫ سلب امنیت اجتماعی؛ زندگی زیبایی خود را از دست می دهد و هدف پرورش و تربیت انسان نخواهد بود و همراه آدمیان در پی ارضای شهوات خود اند. امنیت اجتماعی سلب می شد و زنان در معرض هتک حرمت های فراوان قرار خواهند گرفت.

۷٫ افزایش کودکان بی سر پرست؛ افزایش کودکان خیابانی و فاقد سرپرست بحران های فراوانی را برای حیات اجتماعی بر ایجاد می‌کند انواع بزهکاری‌های اجتماعی یکی از علت‌هایش. همین مسئله است.

 
پی نوشت‌ها:
۱٫ برگرفته از: جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۱، ج۳، ص ۳۱۱، ج۱۴، ص۳۷۳٫
۲٫ رضائی، محمد علی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، انتشارات کتاب مبین، ۱۳۸۰، ج۲، ص۳۷۹، ج۱٫
۳٫ محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ناشر، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۷۷، ج۵، ص۲۲۱۳٫
۴٫ تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۳۶۱٫
۵٫ همان، ج۱۲،ص۱۰۳ با تلخیص.
۶٫ پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج۲، ص۳۸۲-۳۸۰٫
۷٫ همان.

جام نیوز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۳
مجید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی