وقایع عاشورا اززبان اهل سنت
سه شنبه, ۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۵۷ ب.ظ
|
حوادثى پس از واقعه کربلا در عالم هستى رخ داده که ذکر آن مطالب، ایمانِ مؤمنان را تقویت مى کند و تشکیک منافقان را برطرف مى سازدالبته در بحث با اهل سنّت، نقل این قضایا از کتاب هاى معتبر آنان و ذکر سند آن، جاى هیچ حرفى را براى آنان باقى نمى گذارد. منابع زیر براى این بررسى به کار مى آینددلائل النبوّه ابوبکر بیهقىمعرفة الصحابه ابونعیم اصفهانىسیر أعلام النبلاء شمس الدین ذهبىالبدایة والنهایه ابن کثیر دمشقىمجمع الزوائد ابوبکر هیثمىتاریخ الخلفاء جلال الدین سیوطىتاریخ مدینة دمشق ابن عساکر دمشقى و کتاب ها و منابع معتبر دیگرپس از واقعه کربلا و شهادت سیّدالشهداء علیه السلام، حوادثى در جهان هستى پدیدار شد که از جمله آن ها کسوف خورشید بود. حادثه دیگر این که هر سنگى که از زمین برداشته مى شد، زیر آن سنگ خون بود و اتفاقات دیگربه چند روایت صحیح السند در این زمینه که از دیدگاه اهل سنّت نیز صحیح است توجّه کنید. طبرانىمى نویسد: اُمّ حکیم مى گویدقتل الحسین علیه السلام وأنا یومئذ جویریة، فمکثت السماء أیّاماً مثل العلقةزمانى که حسین علیه السلام کشته شد، من زن جوانى بودم. در آن روز آسمان مدّتى سرخ بودابوبکر هیثمى پس از نقل این روایت از طبرانى مى گوید: رواه الطبرانی ورجاله إلى أم حکیم رجال الصحیحآن گاه ابوبکر هیثمى مى افزاید: ابوقبیل گویدلمّا قتل الحسین بن علی انکسفت الشمس کسفةً حتّى بدت الکواکب نصف النهار، حتّى ظننا أنّها هیزمانى که حسین بن على علیهما السلام به شهادت رسید، خورشید گرفت و به گونه اى آسمان تاریک شد که ستارگان پدیدار شدند تا این که گمان کردیم قیامت فرا رسیده استهیثمى در ذیل این روایت مى گوید: رواه الطبرانی وإسناده حسنهیثمى روایت دیگرى از زهرى که از دیدگاه اهل سنّت فرد بزرگى است نقل مى کندمحمّد بن شهاب زهرى مى گویدعبدالملک بن مروان از من پرسید: چه حوادثى در روز قتل حسین پدیدار شد؟در پاسخ به او گفتملم ترفع حصاة ببیت المقدس إلاّ وجد تحتها دم عبیطدر بیت المقدس سنگى از روى زمین برداشته نشد، مگر آن که خون تازه از زیر آن پدیدار مى شدعبدالملک در تأیید زهرى پاسخ دادإنّی وإیّاک فی هذا الحدیث لقرینانمن هم مثل تو از این قضیّه خبر دارمهیثمى ضمن تأیید این روایت از حیث سند مى گوید: تمام سلسله راویان این حدیث راست گو هستنددر این باره طبرانى، حدیث دیگرى را به نقل از زهرى این گونه روایت مى کندما رُفِعَ بالشامِ حَجَرٌ یوم قتل الحسین بن علی إلاّ عن دمدر روز شهادت حسین بن على علیهما السلام هیچ سنگى را در شام برنداشتند، مگر زیر آن سنگ خون بودراویان این حدیث نیز رجال صحیح هستندهیثمى از فرد دیگرى چنین روایت مى کندلمّا قتل الحسین انتهبت جزور من عسکره، فلمّا طبخت إذا هی دمٌآن گاه که حسین علیه السلام کشته شد، شترى را از لشکر آن حضرت به سرقت بردند. آن گاه که آن حیوان را (ذبح کردند و) پختند، گوشت آن به خون تبدیل شدهیثمى و دیگران درباره سند این روایت مى گویندراویان این حدیث راست گو هستندابن کثیر دمشقى نیز در این زمینه سخنى دارد. در عبارت هاى او خوب دقّت کنید; چرا که او هیچ ارتباطى با اهل بیت علیهم السلام ندارد و شاگرد ابن تیمیّه است. وى در تاریخ خود مى گویدوأمّا ما روی من الأحادیث والفتن الّتی أصابت مَن قَتَلَهُ، فأکثرها صحیح، فإنّه قلّ من نجى من اولئک الّذین قتلوه من آفة وعاهة فی الدنیا، فلم یخرج منها حتّى اُصیب بمرضوأکثرهم أصابه الجنونبیشتر روایاتى که درباره فتنه ها و بلاهایى که بر قاتلان حسین علیه السلام واقع شد، صحیح هستند. آن ها دچار آفت و بیمارى و بیشتر آن ها مبتلا به دیوانگى شدندواما چرا مابیشتر از ذکر روایات اهل سنت صحبت میکنیمما در نقل روایات اهل سنّت دو هدف داریمیک اینکه براى نمونه، احادیث آنان را به سندهاى صحیح ذکر مى کنیمدوم این که اگر اهل سنّت روایاتى را در این باره ذکر مى کنند و بر آن ها مهر صحّت مى زنند، دیگر حساب افرادى که خود را اهل ولایت مى دانند و به اهل بیت علیهم السلام محبّت دارند; ولى با این حال در این گونه امور تشکیک مى کنند، مشخّص خواهد شد; یعنى معرفت و شناخت آنان ازطبرانى، احمد بن حنبل، ابوبکر هیثمى، بزّار، ابویعلى موصلى و دیگران کمتر خواهد بودبه راستى خداوند متعال با چنین افرادى چگونه رفتار خواهد کرد؟ |
۹۴/۰۸/۰۵