نقش دین و دیندارى در کاهش جرم
مفهومشناسى دین و دیندارى
«بیشتر عالمان، دین را مجموعهاى از آموزهها و دستورهایى تعریف کردهاند که خداوند از راه پیامبران براى هدایت بشر فرستاده است. این آموزهها شامل سه بخش [باورها]، [اخلاقیات] و [احکام] است.
دیندارى نیز عبارت است از پاىبندى فرد به دینِ پذیرفته خویش. این پاىبندى در مجموعهاى از باورها، احساسها، کارهاى فردى و جمعى که گرد خداوند (امر قدسى) و ارتباط ایمانى با اوست، سامان مىپذیرد».
برخى از اندیشمندان غربى مانند گلاک و استارک با بررسى پژوهشهاى دینى، دیندارى را در بردارنده جنبههاى زیر دانستهاند:
1. جنبه اعتقادى یا باورهاى دینى.
2. کارهاى دینى که شامل شعایر و مناسک و پرستش و دعاست.
3. بُعد تجربى دین که در موقعیتهاى برتر ایجاد شده، فرد، خود را با شعور برتر رو به رو مىبیند.
4. دانش دینى (آگاهى فرد مؤمن از دین پذیرفته او).
5. پىآمدها (این بعد از دین بر رفتار روزمره و غیردینى افراد اشاره مىکند.)
از دیدگاه این دو دانشمند در همه دینها با وجود تفاوتهایى که در امور جزئى وجود دارد، عرصههاى مشترکى به چشم مىخورد که دیندارى در آن آشکار مىشود. این عرصهها شامل جنبههاى اعتقادى، کارهاى دینى، فکرى، عاطفى و پىآمدهاى است.
علامه محمد تقى جعفرى تقسیمبندى گلاک و استارک را از دیندارى، یکى از عالىترین تقسیمبندىها مىداند و توجه آن را براى پژوهشگران ضرورت درجه اول دانسته است.
پیام متن
دیندارى تنها به اعتقاد نیست، بلکه به عمل نیز نیاز است و بدون آگاهى از دستورهاى دینى نیز نمىتوان از آسیبهاى بىدینى در امان بود.
نقش دین در کاهش جرم و کجروى اجتماعى
یکى از عواملى که در پیشگیرى و یا کاهش جرم و کجروى اجتماعى، تأثیر بسزایى دارد، دیندارى و ایمان به خداوند است «هنگامى که آدمى دور از چشم آشنایان، همسایگان و دیگران است، نه قانون و نه افکار عمومى و نه هیچ چیز اجتماعى دیگر، کارهاى وى را کنترل نمىکند، بلکه در این حالت، کنترل کار در پرتو ایمان به قدرتى صورت مىگیرد که در همه مکانها و زمانها شاهد آدمیان است و به رفتار پسندیده و نیک پاداش مىدهد و بدى و گناه را مجازات مىکند».
نویسنده دیگرى در این باره مىنویسد:
«پرورش درست مذهبى که بر مبناى علمى استوار باشد و داشتن ایمان کامل، بزرگترین عامل بازدارنده جنایى است».
همچنین فروید و رایزمن معتقدند:
عواملى وجود دارند که انسان را به طور درونى از کارهاى نامشروع و خلاف باز مىدارند. یکى از مهمترین این عوامل دین است. دین با ایجاد یک سامانه کنترل درونى قوى در انسانها آنها را از انجام دادن کارهاى خلاف و نامشروع باز مىدارد و سبب مىشود که آدمیان خود را از لحاظ درونى کنترل کنند. این، قوىترین و مؤثرترین کنترل است، آن هم بدون هزینه نیروى انتظامى.
به عقیده علامه طباطبایى نیز:
هر چند قوانین و مقررات عادلانهاى وضع شود و احکام جزئى سخت و تهدیدکننده هم وجود داشته باشد، در عین حال، جلوى تخلف و ارتکاب جرم را جز به وسیله اخلاق فاضله انسانى نمىتوان گرفت. قوانین و مقررات، از تخلف و نافرمانى در امان نمىماند مگر اینکه بر پایه اخلاق فاضله انسانى قرار داده شود و اخلاق نیز نمىتواند سعادت انسانى را تضمین کند و او را به کارهاى شایسته وا دارد، جز در صورتى که متکى بر توحید [دین توحیدى] باشد.
پیام متن
در پرتو دیندارى به گونهاى انسان پرورش مىیابد که وى نه تنها در حضور دیگران، بلکه در خلوت نیز از جرم و گناه مىپرهیزد.
برخى از آموزههاى دینى و نقش آنها در پیشگیرى از جرم
1. یاد خدا
یکى از پیامهاى دین، یاد خداست. یاد خدا و حاضر و ناظر دانستن او به سبب حیامند ساختن انسان، وى را از بزهها و جرمها باز مىدارد و به روح او ایمنى مىبخشد.
استاد شهید مرتضى مطهرى در این باره مىگوید:
هر اندازه که ایمان مذهبى انسان بیشتر باشد، بیشتر به یاد خداوند است و هر اندازه که انسان به یاد خداوند باشد، کمتر معصیت مىکند. معصیت کردن و نکردن، دایر مدار علم و آگاهى نیست، بلکه دایر مدار غفلت و تذکر است. به هر اندازه که انسان غافل باشد، یعنى خداوند را فراموش کرده باشد، بیشتر معصیت مىکند و هر اندازه که خداوند بیشتر به یادش بیاید، کمتر معصیت مىکند. عصمت، نهایت درجه ایمان است و ایمان به هر اندازه که بیشتر باشد، انسان بیشتر به یاد خداوند است. اگر کسى دائمالحضور باشد و همیشه خداوند در نظرش باشد، طبعا هیچوقت گناه نمىکند. البته ما یک چنین دائمالحضورى غیر از معصومین علیهمالسلام نداریم... و عبادت براى این است که انسان زود به زود به یاد خداوند بیفتد و هر چه که انسان بیشتر به یاد خدا باشد، بیشتر پاىبند اخلاق و حقوق خواهد بود.
پیام متن
اگر حس کنیم که چشمانى همیشه بیدار، همواره مراقب ماست، شرم حضور او ما را از هر آنچه سبب ناخشنودى اوست، باز مىدارد.
2. وضع قوانین استوار و مطمئن
یکى از کارکردهاى دین در پیشگیرى از جرم و بزه، وضع قوانین سازنده و استوار است که از جمله آنها مىتوان به امر به معروف و نهى از منکر اشاره کرد.
امر به معروف و نهى از منکر، یکى از اصول عملى پیشرفته دین اسلام است که همانند نماز و روزه و حج بر مسلمانان واجب است. عملىشدن این اصل در جوامع اسلامى، ساز و کار بسیار نیرومندى براى کنترل کجروىهاى اجتماعى به وجود مىآورد.
در واقع، دین اسلام با سفارش به امر به معروف و نهى از منکر، افراد دیندار را موظف مىکند در برابر رفتار مجرمانه افراد احساس مسئولیت کنند و سکوت اختیار نکنند و با گفتار و رفتار مناسب پاسدار فضیلتها و نیکىها در جامعه باشند و از گسترش هر گونه هنجارشکنى و کجروى و جرم و بزه در اجتماع پیشگیرى کنند.
بىگمان، اگر دو واجب امر به معروف و نهى از منکر به درستى، صورت مىگرفت، اکنون از بسیارى از جرمها و بزهها خبرى نبود و دامان جامعه از بسیارى از آلودگىهاى برخاسته از تبهکارها پاک بود.
پیام متن
در جامعه جرمها و بزههاى فراوانى رخ مىدهد؛ زیرا دیگران در برابر آنها احساس مسئولیت نکرده و در نتیجه امر به معروف و نهى از منکر نمىکنند.
3. پرورش وجدان یا نفس سرزنشگر
یکى از کارکردهاى دین براى رویارویى با کجروى و پیشگیرى از جرم، بیدار نگهداشتن و پرورش وجدان یا همان نفس سرزنشگر هست که بعضى از دانشمندان اخلاق آن را وجدان اخلاقى یا پلیس مخفى نیز مىنامند. ویژگى این نفس این است که صاحبش را در صورت انجام گناه و جرم، زیر تیغ سرزنش قرار مىدهد و در نتیجه، سبب پشیمانى او مىشود و زمینه را براى رها کردن خلافکارىها آماده مىسازد. اهمیت این نفس تا آنجاست که خداوند در قرآن به آن سوگند یاد مىکند و مىفرماید: «وَ لا اُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوّامَه ؛ و سوگند به نفس لوامه [و سرزنش گر ]». (قیامت: 2)
اگر نهال وجدان آدمى همواره بر اثر دستورهاى دینى آبیارى شود، میزان گناه و جرم آدمى به کمترین اندازه ممکن خواهد رسید.
پیام متن
اگر عامل درونى - همانند وجدان - به بانگ بیدار باش و سرزنش آدمى در برابر لغزشهایش بر نخیزد، از دست عوامل بیرونى همانند موعظه، قانون، شرم از آبرو، چه بر خواهد آمد؟
4. باور به روز رستاخیز
دین در دینداران این باور را پدید مىآورد که زندگى انسان منحصر به دنیاى کنونى نیست، بلکه سرانجام او به جهانى دیگر به نام رستاخیز و معاد پایان مىیابد؛ روزى که در آن تنها، مهمان عملکردهاى خویش خواهد بود و آنچه را از نیک و بد انجام داده، خواهد دید.
علامه طباطبایى در این باره مىفرماید:
انسان معتقد به معاد، مىداند که اعمالش همواره تحت کنترل و ظاهر و باطن اعمالش پیش خداى دانا و بینا روشن است و روزى را در پیش دارد که با کمال دقت به حساب وى رسیدگى خواهد شد. این عقیده، کارى را در انسان انجام مىدهد که از دست صد هزار پلیس مخفى و مأمور آگاهى بر نمىآید؛ زیرا همه آنها از بیرون کار مىکنند و این نگهبان، نگهبان داخلى است که هیچ سرّى را نمىتوان از وى پوشانید.
همینطور پترسون و دوستانش بر این باورند که:
در ادیان، اعتقاد به جاودانگى و کسب آمادگى براى آن مشوّق و ممدّ فعل اخلاقى است. سخن گفتن درباره رستاخیز و قیامت، در واقع سخن گفتن درباره قدرت فائق آمدن بر گناه و رهایى انسان از گناه است.
به هر حال، دین با تبشیر و انذار و تأکید بر این نکته که انسان پاداش یا کیفر کارهاى نیک و بد دنیوى را در روز رستاخیز خواهد دید، انسان را ترغیب مىکند که مراقب رفتارهاى خویش باشد و خود را از لغزشها و جرمها که سبب گرفتارى او در روز رستاخیز خواهد شد، باز دارد.
پیام متن
فرهنگسازى درباره باورمندى به روز رستاخیز، یکى از عوامل سالمسازى جامعه از ارتکاب جرم و بزه است.
دلیل کجروى برخى به ظاهر دینداران
«گاهى دیده مىشود برخى افرادى که دم از دیندارى مىزنند، به گناه دست مىیازند و مرتکب جرم مىشوند. اینگونه افراد در واقع دیندار نیستند و درک درستى از دین و مبانى آن ندارند. آنها یا از روى تقلید و از سر همرنگى با جماعت مراسمى انجام مىدهند، ولى روح دینى ندارند یا انسانهایى ریاکار و دورو هستند. آنها به سبب ترسى که از مردم دارند یا به سبب طمعى که به مال مردم مىورزند یا به علت ضعف در شخصیتشان، وضع ظاهر و قیافه و رفتار و کردار خود را در جامعه دینداران، شبیه دینداران مىسازند که بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و خواستههاى حیوانى و پست خود را در زیر پوشش دین و مذهب ارضا کنند. این در حالى است که دیندار واقعى، حتى در سختترین شرایط نیز از مرز تقوا و عفت و پاکى تجاوز نخواهد کرد».
پیام متن
دیندار واقعى، هیچگونه میانهاى با ریاکارى و به دنبال منفعت شخصى بودن ندارد و پشت سپر دین به انواع لغزشها و جرمها دست نمىیازد.