جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

سخن از احساسی واحد و اعتقاد به هدفی مشترک همواره همان چیزی بوده و هست و خواهد بود که علت گردهم آمدن جمعی را فراهم می آورد. حسی مرکب از تنفر و عشق. حسی شبیه بلاتکلیفی. شبیه دودلی میان دوراهی.

و اینجاست که آن تنفر ملال آور جایش را به عشقی خنک و لذت بخش می دهد. آن سرزمین و آن مردمان در ذهنت مجسم می شوند و عاشقانه به آنها می اندیشی. کسانی که آسمان و دریا از آنان درس وسعت می آموزند و به آنان رسیدن رویای شبانگاهت می شود. و شاهد هم همان هدف مشترک.


این حس و هدف مشترک بود که جمعی را گرد هم آورد. جمعی که چراغ هدایت و کشتی نجات را تنها راه آسمانی شدن می دانند. کسانی که آن دستان یاریگر را می شناسند و در تلاش شناخت و شناساندن آنان هستند. همانها که عاشقانه چشمان سحرانگیر دلدار را دیده اند و بیستون بیستون به پای شیرین جهان جان داده اند. آری هرکس قد و قامت سرو بی همتای هستی را ببیند اختیاری برایش نمی ماند و مطیع بی چون و چرای صاحب دلش می شود. اینجا همان جایی است که در پی دیدار الف قامت دوست هستند و در این راه دست به دامان دوستان دوست شده اند. دوستانی که شهیدند، یعنی شهود کرده اند و دیده اند دلدار را. و ما باید پای درس آنان بنشینیم تا موی و روی و قد و بالا و لبخند و چشمان محبوبمان را برایمان شرح دهند. از صدایش بگویند از صوت قرآنش از ...

پس تو نیز اینچنین عشقی مقدس را داری به ما ملحق شو و عهدی دوباره ببند. که

از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (احزاب / 23)

پس دست در دست هم هرکدام در هر جایگاه به قدر توان وظیفه ای در قبال آن برخی که به شهادت رسیده اند داریم. و ما اینجا در سنگری مجازی سعی در ادای دین به آنان را داریم. هر چند در این سنگر به روی تمام عاشقان شهادت باز است و ما همواره نیازمند توان همسنگران جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی می باشیم. باشد تا دست مهربان آنان همواره بر سر دوستدارانشان سایه مهر و نوازش بیفکند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

موانع و آسیب‏های وجدان کاری در فرهنگ اسلامی

يكشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۲۴ ق.ظ

ارزش و اهمیت وجدان کاری

در فرهنگ اسلامی هر گونه عمل هدفمند که پروردگار آن را بپسندد، عبادت است. بنابراین شایسته است که مسلمان در تمامی فعالیت‏های فردی و اجتماعی خویش، دقت و تلاش فراوانی به کار گیرد و با احساس مسئولیت، وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد.
همه انسان‏ها، اعم از پدران و مادران در تربیت فرزندان خویش، مربیان و معلمان در ادای وظیفه آموزش و پرورش آینده‏سازان و... در انجام هر چه بهتر مسئولیت خویش نیازمند وجدان کاری هستند. و اهمیت وجدان کاری بر کسی پوشیده نیست، رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1374 به این نکته مهم چنین اشاره می‏کند:
کسانی که وجدان کاری دارند، کار را عملی صالح، وظیفه‏ای حقیقی، مسئولیتی اجتماعی و سیاسی و یک عبادت می‏دانند. رحمت خدا، انسان‏هایی را شامل می‏شود که وظایف خود را نیکو، محکم، متقن و صحیح انجام دهند و از سرهم‏بندی و بی‏اعتنایی به استحکام کار به شدت پرهیز کنند.
پیشوایان دینی به اهمیت وجدان کاری در جاهای مختلف تأکید ورزیده‏اند، امام علی علیه‏السلام الگوی نیکوکاران می‏فرماید: «امانت‏داری و وفای به عهد، درست انجام دادن کارهاست».
در حقیقت، کارهای دیگران، امانت‏هایی هستند که به ما سپرده شده‏اند و ما متعهد به انجام درست آنها هستیم و باید برای توفیق در این امر از خداوند کمک بخواهیم. امام صادق علیه‏السلام از پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نقل می‏کند: «از خداوند، راستی و درستی بخواهید و همراه با آن، درستکاری را از او درخواست کنید».
امام علی علیه‏السلام وجدان کاری را زینت انسان می‏داند و می‏فرماید: «الزّینةُ بِحُسْنِ الصَّوابِ لا بِحُسنِ الثِّیابِ؛ زینت و زیبایی انسان به راستی و درستی است نه به لباس نیکو».
عمر بن یزید می‏گوید از حضرت امام صادق علیه‏السلام شنیدم که فرمود: «هنگامی که مؤمن کارش را به خوبی و درستی انجام دهد، خداوند ثواب آن کار را هفتصد برابر می‏کند...».
البته بهره‏مندی از وجدان کاری، نشان‏دهنده عنایت الهی به بنده درستکار است، چنان که حضرت امیر علیه‏السلام نیز در تأیید این سخن می‏فرماید: «مَنْ اَمدَّه التَّوفیقُ اَحْسَنَ الْعَمَلَ؛ هر کس توفیق الهی مددکارش باشد، کار را به خوبی و درستی انجام می‏دهد».
و به راستی که به فرموده پیامبر گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله : «خداوند کسی را که به [هرگاه [کاری بر عهده‏اش می‏نهند به درستی انجام می‏دهد، دوست می‏دارد».
پیام متن:
1. جدیت و تلاش در کارها از آموزه‏های اسلام.
2. انجام درست کارها، نوعی عبادت و توفیقی از جانب خداوند.

وجدان کاری در فعالیت‏های اجتماعی

داشتن وجدان کاری، به فعالیت‏های اجتماعی ارزش و اعتبار می‏بخشد و کسانی که همواره در زندگی کاهلی و کم کاری می‏کنند، آسیب‏های جبران ناپذیری به خود و اجتماع وارد می‏سازند. از بعد فردی لقمه‏های خود را به حرام می‏آلایند و از بعد اجتماعی چرخه کار جمعی را از حرکت می‏اندازند. در سیره امامان معصوم علیهم‏السلام توصیه‏های بسیاری برای اصلاح، به این‏گونه افراد وارد شده است، آنجا که حضرت علی علیه‏السلام به خیاطی که کم‏کاری می‏کرد، فرمود:
ای خیاط، مادرت به عزایت بنشیند! نخ‏ها را سفت و محکم کن، درزها را کوچک بگیر، کوک‏ها را نزدیک به هم بزن، زیرا من از پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شنیدم که فرموده «خداوند در روز واپسین، خیاط خیانت پیشه را در حالی محشور می‏کند که لباسی که خود آن را دوخته و در آن خیانت رواداشته، بر تن کرده است. اضافه‏های پارچه را برندارید، زیرا حق صاحب لباس است و دست‏ها به آن آلوده مگردد که باعث مجازات الهی خواهد شد.
اسلام به زمینه‏های مهمی چون آموزش و پرورش‏نیز رهنمودهای سازنده‏ای دارد و همگان را به درستی و راستی در کارها سفارش می‏کند. امام سجاد علیه‏السلام در مورد وجدان کاری در تعلیم و تربیت می‏فرماید:
فَاِنَ احْسَنْتَ فی تَعْلیمِ النّاِس و لَمْ تَخْرُقْ بِهْمِ و لَمْ تَضْجُرْ عَلَیْهِمْ، زادَکَ اللّه‏ُ مِنْ فَضْلِهِ.
اگر مردم را به خوبی و درستی آموزش دهی و با آنان به خشونت رفتار نکنی و آنها را به ستوه نیاوری، خداوند از فضل و بخشش خود تو را برکت می‏دهد.
پیام متن:
1. وجدان کاری باعث رونق اجتماعی.
2. توصیه اسلام به درستی و اکمال کارها.

عوامل وجدان کاری

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی فرمود:
باید وجدان کاری فرهنگ عمومی بشود. باید کسی که کاری انجام می‏دهد، تصور کند که یک‏نفر بالای سرش ایستاده است، ولو در اتاقی خلوت، تنها باشد. کار باید کامل، محکم، قوی، ابتکاری و همراه با نیاز انجام گیرد.
ریا یکی از عوامل نبود وجدان کاری است. کسانی که در حضور رئیس یا مدیر ناظر، وظیفه خود را به دقت و درستی انجام می‏دهند، ولی زمانی که احساس می‏کنند هیچ فردی آنها را نمی‏پاید، رو به تنبلی و سستی می‏آورند و از یاد می‏برند که عالم محضر خداست و نمی‏توان دور از نگهبانان الهی، به تن آسایی روی آورد. حضرت علی علیه‏السلام می‏فرماید:
ریا کار چهار نشانه دارد: وقتی تنهاست، با سستی و تنبلی کار می‏کند و چون در میان مردم باشد، شاداب و با نشاط است؛ وقتی از او تعریف شود، بیشتر کار می‏کند و چون از او تعریف نشود، کار را ناقص انجام می‏دهد.
انسانیت و اخلاق، آدمی را وا می‏دارد که به کسانی که به او اعتماد کرده و سررشته کاری را به او واگذار کرده‏اند، خیانت نکند و کم‏کاری را روا نداند. امیرمؤمنان و نیک عملان، امام علی علیه‏السلام می‏فرماید: «فریب دادن کسی که تو را امین می‏داند، ناسپاسی است».
امام علی علیه‏السلام مردم را نسبت به کوتاهی در کار هشدار می‏دهد و می‏فرماید: «از کسانی نباش که عمدا در کار کوتاهی می‏کنند».
و باز می‏فرماید: «هر که در کار کوتاهی کند، سستی و کاهلی‏اش افزون می‏شود».
لازم است بدانیم که از دست دادن فرصت‏ها و کم کاری در امور، نتیجه‏ای جز پشیمانی و عذاب وجدان ندارد؛ آفتی که حضرت علی علیه‏السلام توجه آدمی را به آن جلب می‏کند و می‏فرماید: «هر کس عمدا در کار خود کوتاهی کند، به اندوه و ناراحتی گرفتار می‏شود».
پیام متن:
1. ریاکاری نشانه نداشتن وجدان کاری.
2. پشیمانی و عذاب وجدان، نتیجه کم کاری.

نقش عوامل بیرونی در افزایش وجدان کاری

نظارت و بازرسی دقیق فعالیت‏های افراد، از عوامل مؤثر در تقویت وجدان کاری کارگزاران نظام اسلامی است. حضرت علی علیه‏السلام در تأثیر نظارت بر افزایش وجدان کاری می‏فرماید:
در کارهای کارگزاران، کاوش و به امور آنان رسیدگی کن و بازرس‏های درست‏کار و وفادار بر آنان بگمار؛ زیرا بازرسی مخفی تو از کارهای آنها، موجب می‏شود که ایشان امانت داری را پیشه خود سازند و با مردم به رفق و نرمی رفتار کنند.
ایشان تأمین نیازهای معیشتی کارگزاران را، از راه‏های اساسی رسیدگی به مردم و خدمت شایسته به آنان می‏داند، آنجا که فرموده است:
ارزاق و حقوق کارگزاران را فراوان ده که این کار، آنان را به اصلاح خودشان توانا می‏سازد و همچنین آنها را از [طمع [و دست‏درازی به اموالی که در اختیارشان است، بی‏نیاز می‏گرداند و نیز این کار بر آنان حجت و دلیل است (که) اگر فرمانت را به کار نبستند و یا در امانت تو خیانت ورزیدند (و تو آنها را مؤاخذه کردی)، بهانه‏ای نداشته باشند.
افزون بر این، سپردن تدبیر کارها به صالحان و درستکاران برای یاری کارگزارن، در سیره حضرت امیرمؤمنان علیه‏السلام جایگاه ویژه‏ای دارد و ایشان در به کارگیری افراد شایسته در پست‏های مهم چنین توصیه می‏کند:
از کارهایی که کارگزارانت در گذشته برای افراد صالح پیش از تو انجام داده‏اند، اطلاع حاصل کن، آن‏گاه بهترین و نیکوترین آنها را که [میان] مردم شناخته شده هستند [نیز] و معروف‏ترین آنان را در درست‏کاری و امانت‏داری، برگزین.
ایشان معتقدند که پیش از سپردن کارها به مسئولان باید از دیانت، راستی و درستی آنان مطمئن بود و آنها را آزمایش کرد، بر این اساس می‏فرماید: «در کارهای کارگزارانت با دقت نگاه کن، پس از آنکه آنان را آزمایش و تجربه کردی، به کار وادار».
همچنین برای اینکه ریشه ناراستی خشکانده شود و از سوی دیگر به کارگزاران صالح ارج نهاده شود، طرح تشویق نیکوکاران و تنبیه بدکاران را بیان می‏کند و می‏فرماید:
نباید نیکوکار و بدکار نزد تو جایگاهی [یکسان] داشته باشند؛ زیرا این کار، نیکوکاران را در نیکی و درست‏کاری بی‏رغبت می‏کند و بدکاران را به بدکاری وا می‏دارد. بنابراین هر کدام از آنها را نسبت به کاری که انجام داده است، جزا بده.
پیام متن:
1. تأمین نیازهای معیشتی کارگزاران، عامل افزایش وجدان کاری.
2. واگذاری کارها به صالحان و درست‏کاران و به کارگیری نظام تشویق و تنبیه، از عوامل تأثیرگذار بر افزایش وجدان کاری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۴
مجید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی