موانع و آسیبهای وجدان کاری در فرهنگ اسلامی
ارزش و اهمیت وجدان کاری
در فرهنگ اسلامی هر گونه عمل هدفمند که پروردگار آن را بپسندد، عبادت است. بنابراین شایسته است که مسلمان در تمامی فعالیتهای فردی و اجتماعی خویش، دقت و تلاش فراوانی به کار گیرد و با احساس مسئولیت، وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد.
همه انسانها، اعم از پدران و مادران در تربیت فرزندان خویش، مربیان و معلمان در ادای وظیفه آموزش و پرورش آیندهسازان و... در انجام هر چه بهتر مسئولیت خویش نیازمند وجدان کاری هستند. و اهمیت وجدان کاری بر کسی پوشیده نیست، رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1374 به این نکته مهم چنین اشاره میکند:
کسانی که وجدان کاری دارند، کار را عملی صالح، وظیفهای حقیقی، مسئولیتی اجتماعی و سیاسی و یک عبادت میدانند. رحمت خدا، انسانهایی را شامل میشود که وظایف خود را نیکو، محکم، متقن و صحیح انجام دهند و از سرهمبندی و بیاعتنایی به استحکام کار به شدت پرهیز کنند.
پیشوایان دینی به اهمیت وجدان کاری در جاهای مختلف تأکید ورزیدهاند، امام علی علیهالسلام الگوی نیکوکاران میفرماید: «امانتداری و وفای به عهد، درست انجام دادن کارهاست».
در حقیقت، کارهای دیگران، امانتهایی هستند که به ما سپرده شدهاند و ما متعهد به انجام درست آنها هستیم و باید برای توفیق در این امر از خداوند کمک بخواهیم. امام صادق علیهالسلام از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نقل میکند: «از خداوند، راستی و درستی بخواهید و همراه با آن، درستکاری را از او درخواست کنید».
امام علی علیهالسلام وجدان کاری را زینت انسان میداند و میفرماید: «الزّینةُ بِحُسْنِ الصَّوابِ لا بِحُسنِ الثِّیابِ؛ زینت و زیبایی انسان به راستی و درستی است نه به لباس نیکو».
عمر بن یزید میگوید از حضرت امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود: «هنگامی که مؤمن کارش را به خوبی و درستی انجام دهد، خداوند ثواب آن کار را هفتصد برابر میکند...».
البته بهرهمندی از وجدان کاری، نشاندهنده عنایت الهی به بنده درستکار است، چنان که حضرت امیر علیهالسلام نیز در تأیید این سخن میفرماید: «مَنْ اَمدَّه التَّوفیقُ اَحْسَنَ الْعَمَلَ؛ هر کس توفیق الهی مددکارش باشد، کار را به خوبی و درستی انجام میدهد».
و به راستی که به فرموده پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله : «خداوند کسی را که به [هرگاه [کاری بر عهدهاش مینهند به درستی انجام میدهد، دوست میدارد».
پیام متن:
1. جدیت و تلاش در کارها از آموزههای اسلام.
2. انجام درست کارها، نوعی عبادت و توفیقی از جانب خداوند.
وجدان کاری در فعالیتهای اجتماعی
داشتن وجدان کاری، به فعالیتهای اجتماعی ارزش و اعتبار میبخشد و کسانی که همواره در زندگی کاهلی و کم کاری میکنند، آسیبهای جبران ناپذیری به خود و اجتماع وارد میسازند. از بعد فردی لقمههای خود را به حرام میآلایند و از بعد اجتماعی چرخه کار جمعی را از حرکت میاندازند. در سیره امامان معصوم علیهمالسلام توصیههای بسیاری برای اصلاح، به اینگونه افراد وارد شده است، آنجا که حضرت علی علیهالسلام به خیاطی که کمکاری میکرد، فرمود:
ای خیاط، مادرت به عزایت بنشیند! نخها را سفت و محکم کن، درزها را کوچک بگیر، کوکها را نزدیک به هم بزن، زیرا من از پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله شنیدم که فرموده «خداوند در روز واپسین، خیاط خیانت پیشه را در حالی محشور میکند که لباسی که خود آن را دوخته و در آن خیانت رواداشته، بر تن کرده است. اضافههای پارچه را برندارید، زیرا حق صاحب لباس است و دستها به آن آلوده مگردد که باعث مجازات الهی خواهد شد.
اسلام به زمینههای مهمی چون آموزش و پرورشنیز رهنمودهای سازندهای دارد و همگان را به درستی و راستی در کارها سفارش میکند. امام سجاد علیهالسلام در مورد وجدان کاری در تعلیم و تربیت میفرماید:
فَاِنَ احْسَنْتَ فی تَعْلیمِ النّاِس و لَمْ تَخْرُقْ بِهْمِ و لَمْ تَضْجُرْ عَلَیْهِمْ، زادَکَ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ.
اگر مردم را به خوبی و درستی آموزش دهی و با آنان به خشونت رفتار نکنی و آنها را به ستوه نیاوری، خداوند از فضل و بخشش خود تو را برکت میدهد.
پیام متن:
1. وجدان کاری باعث رونق اجتماعی.
2. توصیه اسلام به درستی و اکمال کارها.
عوامل وجدان کاری
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی فرمود:
باید وجدان کاری فرهنگ عمومی بشود. باید کسی که کاری انجام میدهد، تصور کند که یکنفر بالای سرش ایستاده است، ولو در اتاقی خلوت، تنها باشد. کار باید کامل، محکم، قوی، ابتکاری و همراه با نیاز انجام گیرد.
ریا یکی از عوامل نبود وجدان کاری است. کسانی که در حضور رئیس یا مدیر ناظر، وظیفه خود را به دقت و درستی انجام میدهند، ولی زمانی که احساس میکنند هیچ فردی آنها را نمیپاید، رو به تنبلی و سستی میآورند و از یاد میبرند که عالم محضر خداست و نمیتوان دور از نگهبانان الهی، به تن آسایی روی آورد. حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
ریا کار چهار نشانه دارد: وقتی تنهاست، با سستی و تنبلی کار میکند و چون در میان مردم باشد، شاداب و با نشاط است؛ وقتی از او تعریف شود، بیشتر کار میکند و چون از او تعریف نشود، کار را ناقص انجام میدهد.
انسانیت و اخلاق، آدمی را وا میدارد که به کسانی که به او اعتماد کرده و سررشته کاری را به او واگذار کردهاند، خیانت نکند و کمکاری را روا نداند. امیرمؤمنان و نیک عملان، امام علی علیهالسلام میفرماید: «فریب دادن کسی که تو را امین میداند، ناسپاسی است».
امام علی علیهالسلام مردم را نسبت به کوتاهی در کار هشدار میدهد و میفرماید: «از کسانی نباش که عمدا در کار کوتاهی میکنند».
و باز میفرماید: «هر که در کار کوتاهی کند، سستی و کاهلیاش افزون میشود».
لازم است بدانیم که از دست دادن فرصتها و کم کاری در امور، نتیجهای جز پشیمانی و عذاب وجدان ندارد؛ آفتی که حضرت علی علیهالسلام توجه آدمی را به آن جلب میکند و میفرماید: «هر کس عمدا در کار خود کوتاهی کند، به اندوه و ناراحتی گرفتار میشود».
پیام متن:
1. ریاکاری نشانه نداشتن وجدان کاری.
2. پشیمانی و عذاب وجدان، نتیجه کم کاری.
نقش عوامل بیرونی در افزایش وجدان کاری
نظارت و بازرسی دقیق فعالیتهای افراد، از عوامل مؤثر در تقویت وجدان کاری کارگزاران نظام اسلامی است. حضرت علی علیهالسلام در تأثیر نظارت بر افزایش وجدان کاری میفرماید:
در کارهای کارگزاران، کاوش و به امور آنان رسیدگی کن و بازرسهای درستکار و وفادار بر آنان بگمار؛ زیرا بازرسی مخفی تو از کارهای آنها، موجب میشود که ایشان امانت داری را پیشه خود سازند و با مردم به رفق و نرمی رفتار کنند.
ایشان تأمین نیازهای معیشتی کارگزاران را، از راههای اساسی رسیدگی به مردم و خدمت شایسته به آنان میداند، آنجا که فرموده است:
ارزاق و حقوق کارگزاران را فراوان ده که این کار، آنان را به اصلاح خودشان توانا میسازد و همچنین آنها را از [طمع [و دستدرازی به اموالی که در اختیارشان است، بینیاز میگرداند و نیز این کار بر آنان حجت و دلیل است (که) اگر فرمانت را به کار نبستند و یا در امانت تو خیانت ورزیدند (و تو آنها را مؤاخذه کردی)، بهانهای نداشته باشند.
افزون بر این، سپردن تدبیر کارها به صالحان و درستکاران برای یاری کارگزارن، در سیره حضرت امیرمؤمنان علیهالسلام جایگاه ویژهای دارد و ایشان در به کارگیری افراد شایسته در پستهای مهم چنین توصیه میکند:
از کارهایی که کارگزارانت در گذشته برای افراد صالح پیش از تو انجام دادهاند، اطلاع حاصل کن، آنگاه بهترین و نیکوترین آنها را که [میان] مردم شناخته شده هستند [نیز] و معروفترین آنان را در درستکاری و امانتداری، برگزین.
ایشان معتقدند که پیش از سپردن کارها به مسئولان باید از دیانت، راستی و درستی آنان مطمئن بود و آنها را آزمایش کرد، بر این اساس میفرماید: «در کارهای کارگزارانت با دقت نگاه کن، پس از آنکه آنان را آزمایش و تجربه کردی، به کار وادار».
همچنین برای اینکه ریشه ناراستی خشکانده شود و از سوی دیگر به کارگزاران صالح ارج نهاده شود، طرح تشویق نیکوکاران و تنبیه بدکاران را بیان میکند و میفرماید:
نباید نیکوکار و بدکار نزد تو جایگاهی [یکسان] داشته باشند؛ زیرا این کار، نیکوکاران را در نیکی و درستکاری بیرغبت میکند و بدکاران را به بدکاری وا میدارد. بنابراین هر کدام از آنها را نسبت به کاری که انجام داده است، جزا بده.
پیام متن:
1. تأمین نیازهای معیشتی کارگزاران، عامل افزایش وجدان کاری.
2. واگذاری کارها به صالحان و درستکاران و به کارگیری نظام تشویق و تنبیه، از عوامل تأثیرگذار بر افزایش وجدان کاری