جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

سخن از احساسی واحد و اعتقاد به هدفی مشترک همواره همان چیزی بوده و هست و خواهد بود که علت گردهم آمدن جمعی را فراهم می آورد. حسی مرکب از تنفر و عشق. حسی شبیه بلاتکلیفی. شبیه دودلی میان دوراهی.

و اینجاست که آن تنفر ملال آور جایش را به عشقی خنک و لذت بخش می دهد. آن سرزمین و آن مردمان در ذهنت مجسم می شوند و عاشقانه به آنها می اندیشی. کسانی که آسمان و دریا از آنان درس وسعت می آموزند و به آنان رسیدن رویای شبانگاهت می شود. و شاهد هم همان هدف مشترک.


این حس و هدف مشترک بود که جمعی را گرد هم آورد. جمعی که چراغ هدایت و کشتی نجات را تنها راه آسمانی شدن می دانند. کسانی که آن دستان یاریگر را می شناسند و در تلاش شناخت و شناساندن آنان هستند. همانها که عاشقانه چشمان سحرانگیر دلدار را دیده اند و بیستون بیستون به پای شیرین جهان جان داده اند. آری هرکس قد و قامت سرو بی همتای هستی را ببیند اختیاری برایش نمی ماند و مطیع بی چون و چرای صاحب دلش می شود. اینجا همان جایی است که در پی دیدار الف قامت دوست هستند و در این راه دست به دامان دوستان دوست شده اند. دوستانی که شهیدند، یعنی شهود کرده اند و دیده اند دلدار را. و ما باید پای درس آنان بنشینیم تا موی و روی و قد و بالا و لبخند و چشمان محبوبمان را برایمان شرح دهند. از صدایش بگویند از صوت قرآنش از ...

پس تو نیز اینچنین عشقی مقدس را داری به ما ملحق شو و عهدی دوباره ببند. که

از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (احزاب / 23)

پس دست در دست هم هرکدام در هر جایگاه به قدر توان وظیفه ای در قبال آن برخی که به شهادت رسیده اند داریم. و ما اینجا در سنگری مجازی سعی در ادای دین به آنان را داریم. هر چند در این سنگر به روی تمام عاشقان شهادت باز است و ما همواره نیازمند توان همسنگران جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی می باشیم. باشد تا دست مهربان آنان همواره بر سر دوستدارانشان سایه مهر و نوازش بیفکند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

ضرورت و اهمیت برنامه‏ ر یزى برای اوقات فراغت

يكشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۷ ق.ظ

 

پس از گذراندن اوقات تحصیلى و مطالعه مستمر و بى‏وقفه و فشار ذهنى و روانى ناشى از گذراندن آزمون‏ها و امتحانات اوقات تابستان فرا مى‏رسند تعطیلات تابستانى در تأمین بخشى از نیازهاى جسمى و روانى جوانان و نوجوانان مؤثر است و براى ایشان بسیار خوشایند و لذت‏بخش است. طبق استانداردهاى بین‏المللى تعداد روزهاى فراغت در کشورهاى دیگر 80 روز در سال و این رقم در کشور ما 90 روز است.
گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده که نهادهاى متولى براى گذران مناسب این ایام به فکر برنامه‏ریزى مناسب براى جوانان باشند. نتایج بررسى‏هاى «سازمان ملى جوانان» نشان مى‏دهد 5/43 درصد جوانان کشور سازمان‏هاى مسئول اوقات فراغت را مى‏شناسند و 5/56 درصد دیگر شناختى از این دستگاهها ندارند.
اوقات فراغت و بهداشت روانى
اوقات فراغت تضمین کننده سلامت و بهداشت روانى انسان است. اشتغال مستمر و بدون وقفه فکرى و عملى موجب خستگى جسمى و ذهنى مى‏گردد. به گونه‏اى که فرد نشاط و سرزندگى خود را از دست مى‏دهد و در مواقعى زمینه را براى بروز بسیارى از اختلالات روانى موجب مى‏شود بخصوص از نوع بیمارى‏هاى روان‏تنى. در این شرایط برخوردارى از یک برنامه جامع و پیش‏بینى فرصتى آزاد و فارغ از کار موظف، اولین و مهم‏ترین گام در پیشگیرى از آسیب‏هاى ذهنى و حفظ بهداشت روانى است. استفاده مطلوب و برنامه‏ریزى شده از اوقات فراغت حتى براى دانش‏آموزانى که به عللى در بعضى از دروس تجدید شده‏اند باعث نشاط و سرزندگى که یکى از شاخص‏هاى بهداشت روانى است مى‏گردد و قدرت یادگیرى و نگاهدارى ذهنى در آنها افزایش مى‏یابد.
اوقات فراغت و خلاقیت ذهن
مطالعات نشان مى‏دهد که اوقات فراغت همواره بستر مناسبى براى بروز خلاقیت‏ها و نوآورى‏هاست. چون ذهن انسان به فعالیت موظفى مشغول نیست، لذا مى‏تواند فارغ از قالب‏هاى از پیش طراحى شده به مسائل مورد علاقه خود بپردازد. انسان در اوقات فراغت آزادانه مى‏اندیشد و در حل مسائلى که در حوزه شناختى او مطرحند از تفکر خلاق بهره مى‏گیرد و همین خمیرمایه نوآورى‏ها و اختراعات بشرى است.
اصلاح رفتار و تعالى شخصیت
کثرت و استمرار فعالیت‏هاى ذهنى و عملى در زندگى روزمره، بدون بهره‏گیرى از فرصت‏هاى آزاد براى تعمق و بازنگرى به عملکرد و برخورد با افراد و مقابله با پدیده‏هاى مختلف، ممکن است به تدریج موجب پدیدارى عادات و رفتارهاى نامطلوب در انسان شود. این مسئله در میان دانش‏آموزان راهنمایى و متوسطه به دلیل تراکم و فشردگى برنامه‏هاى درسى بیشتر قابل ملاحظه است. بنابراین یکى از ثمرات اوقات فراغت، پرداختن به چگونگى رفتار شخصى و اجتماعى خود و فرزندان است. باید توجه کرد که انحرافات اخلاقى و رفتارى به صورت ناگهانى ظاهر نمى‏شوند، بلکه به تدریج ظاهر مى‏شوند و به همین دلیل غالبا والدین در طول سال تحصیلى فرصت ارزیابى دقیق رفتار فرزندان خود را و راههاى پیشگیرى از بروز رفتارهاى سازش‏نایافته را نمى‏یابند. بنابراین در شرایطى که کودکان و نوجوانان تحت تنش‏هاى ناشى از تکالیف درسى نیستند در دوران اوقات فراغت، پرداختن به اصلاح عادات، و رفتارهاى نامطلوب امرى بسیار بااهمیت مى‏باشد. به عنوان مثال رفتارهاى دچار اختلال مانند پرخاشگرى، افسردگى، اضطراب، کمرویى را در این ایام با استفاده از کارشناسان فن و در شرایطى مساعد مى‏توان اصلاح کرد.
اوقات فراغت و آسیب‏پذیرى اجتماعى
در کنار همه تأثیرات مهم و حیاتبخش اوقات فراغت و ارزشمندى‏هایى که دارد باید واقعیت ناخوشایندى را نیز مدّ نظر قرار داد. متأسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم نگرش مثبت در ذهن دانش‏آموزان نسبت به اوقات فراغت، نبودن برنامه‏هاى آموزشى و توجیهى در بهره‏ورى از فرصت‏هاى آزاد، به ویژه تعطیلات تابستانى و بلاتکلیفى‏ها و بى‏برنامگى‏ها، بررسى‏ها و مطالعات انجام شده در ارتباط با بزهکارى کودکان و نوجوانان حاکى از آن است که در غالب موارد، انحرافات اخلاقى و آسیب‏پذیرى‏هاى اجتماعى با اوقات فراغت دانش‏آموزان ارتباط دارد. به این معنى که آغاز یا فزونى بزهکارى‏ها در کودکان و نوجوانان در ایام فراغت و تعطیلات مدارس است، که فقر و فقدان انگیزه‏هاى رشد مزید بر علت است. بنابراین با در نظر گرفتن حساسیت و اهمیت اوقات فراغت بسیار ضرورى است که برنامه‏هاى جامع تهیه و تنظیم گردد و با همکارى و مشارکت اولیا و مربیان در بهره‏ورى و بارورسازى این فرصت‏ها، زمینه پیشگیرى از هر نوع آسیب‏پذیرى را در ایام فراغت جوانان و نوجوانان فراهم آورد.
اوقات فراغت و مسئولیت نهادها
اوقات فراغت یکى از معضلاتى است که با وجود افزایش جمعیت هنوز چاره‏اى جدى براى آن اندیشیده نشده است. در صورتى که در ایران نسبت به 40 سال گذشته جمعیت گروه سنى 24 ـ 15 سال نزدیک به 5 برابر شده است مى‏توان انتظار داشت که این جمعیت نیاز بیشترى به معنى افزایش تقاضا براى غنى سازى اوقات فراغت را داشته باشد. عدم بهره‏گیرى از اوقات فراغت موجب ناپختگى‏هاى دوران نوجوانى خواهد شد و او فرصت و تجربه و آزمون را پیدا نخواهد کرد و هنگام ورود به اجتماع ناکارآمد و نارسا خواهد بود. بنابراین ضرورت احساس مسئولیت نهادهاى حکومتى بیشتر مى‏شود، که جوانان نیازهاى خود را از طریق مجارى صحیح برطرف نمایند و نه مجارى خلاف و غیر مجاز که این خود زمینه بزهکارى و انحراف اجتماعى را موجب مى‏شود. و پژوهش‏ها در ایران نشان مى‏دهد که بسیارى از انحرافات جوانان به واسطه عدم برنامه‏ریزى صحیح در گذران اوقات فراغت جوانان پدید مى‏آید.
چگونگى غنى‏سازى و مؤثر ساختن اوقات فراغت
1ـ تحرک رمز سلامت
فعالیت بدنى به عنوان یک امر ضرورى در غنى‏سازى اوقات فراغت جوانان تأثیرات فراوانى دارد. استخوان‏ها و عضلات و مفاصل سالم، وزن بدن‏شان تنظیم، چربى‏ها کاهش و در فعالیت قلب و ریه‏ها مؤثر است، از همه مهم‏تر اضطراب و افسردگى را کاهش مى‏دهد. بازى‏ها، ورزش‏ها به نوجوانان خودباورى و اتکاى به نفس مى‏دهد و موجب موفقیت و مشارکت و اتحاد جمعى به وجود مى‏آورد و خطرات ناشى از زندگى پر استرس و بى‏تحرک امروزى را کاهش مى‏دهد. تحقیقات نشان مى‏دهد که جوانان در طول دوران بلوغ هر چه بیشتر تحرک جسمى و حرکتى داشته باشند، کمتر به سیگار روى مى‏آورند، همچنین موجب دورى از مواد مخدر و رفتارهاى خشونت‏بار مى‏شود، همچنین نتایج تحصیلات آنان بهتر خواهد بود.
2ـ ورزش
ز نیرو بود مرد را راستىز سُستى کژى زاید و کاستى
(فردوسى)
فعالیت‏هاى سالم ورزشى نه فقط در تعادل بخشیدن به جسم و جان تأثیر دارند، بلکه همراه خود، صفاتى از قبیل جوانمردى، آزادگى و پاکى را مى‏آورند. معمولاً در بین ورزشکاران نوجوان کمتر اختلالات رفتارى گزارش شده است، زیرا ورزش، نیرو و انرژى‏هاى متراکم و سرگردان را در مسیر سالم و جامعه‏پسندى جارى مى‏سازد. تأثیر دیگر ورزش را در پایمردى و استقلال و استقامت نوجوان در برابر مشکلات باید جستجو کرد. ورزش مى‏تواند در قالب تفریح‏هاى گوناگون به همراه گروه همسالان صورت گیرد، مانند دوچرخه‏سوارى، ورزش و بازى‏ها و مسابقات رقابتى مانند فوتبال، بدمینتون، تنیس، شنا، والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال و ... .
3ـ کار و فعالیت
کارشناسان معتقدند که کودکان و نوجوانان و جوانان در تعطیلات تابستان مى‏توانند به جاى بیکارى و وقت‏گذرانى‏هاى بیهوده که در بسیارى اوقات، زیان‏هاى فراوانى به بار مى‏آورد، با آموختن کارها و مهارت‏هاى جدید اوقاتى پربار را سپرى کنند. اگر انرژى نوجوانان در مسیر مثبت و کار و تلاش قرار گیرد آنان را سعادتمند و مسرور مى‏سازد. اولیا و مربیان با توجه به دوران بلوغ که مرحله ظهور و شکوفایى استعدادها و خلاقیت‏هاست، باید متناسب با استعدادى که دارند نیروهاى نوجوانان و جوانان را به کار گیرند تا در جهت مثبت حرکت کنند. ولى باید کارهایى را به آنها محول کنیم که از عهده آنان برآیند و قادر به انجام آن باشند و موجبات بیگارى و محرومیت از تحصیل و تفریح را فراهم نسازد و آنها را به استثمار و بهره‏کشى نکشاند.
آموزنده
حال با توجه به دنیاى ماشینى امروز و گستردگى بخش‏هاى تولیدى و خدماتى و ادارى، اولیا و مربیان در قالب برنامه‏هاى عملى و با اعتمادسازى و اطمینان از محیط کارى سالم زمینه‏ساز اشتغال نوجوانان و جوانان را در کنار درس و تحصیل به عنوان بخشى از تعلیم و تربیت فراهم سازند تا مکمل آموزه‏هاى تئورى آنان و همچنین زنده کردن قواى درونى و بیرونى آنان باشد.
4ـ مطالعه و کتابخوانى
انیس کنج تنهایى کتاب استفروغ صبح دانایى کتاب است
«جامى»
یکى از ابزارهاى مهم و غیر قابل انکار و تردید در غنى‏سازى اوقات فراغت همگان مطالعه است.
مطالعه یک کتاب و یک قصه شیرین و یا سرگذشت انسان‏ها مى‏تواند به زندگى معنا و هدف ببخشد و دیدگاه تازه‏اى به او بدهد. فواید مطالعه و کتابخوانى براى نوجوانان و جوانان بر کسى پوشیده نیست و باید از مهارت‏هاى لازم جهت مطالعه و انگیزه‏هاى کافى براى دستیابى به سطح مطلوب در این امر برخوردار باشند.
البته با کمبودهایى که در زمینه کتابخانه‏ها و حتى گرانى کتاب‏ها داریم چاره‏اى جز فعال نمودن کتابخانه‏هاى مدارس و مجهز ساختن آنها به کتاب‏هاى جدید و همچنین دسترسى نوجوانان و جوانان‏مان در ایام تعطیلات نخواهد بود متأسفانه درِ کتابخانه‏ها با پایان امتحانات خرداد قفل مى‏شوند و کتاب‏ها و این گنجینه‏هاى دینى و علم و ادب و هنر که مى‏توانند سرنوشت و زندگى جوانان ما را متحول سازند در انتظار اول مهر ماه چشم به در و دیوار و قفسه‏هاى خاک گرفته دوخته‏اند تا شاید بعد از برنامه‏ریزى درسى مدرسه آن هم در اواخر مهر و یا شاید آبان ماه بازگشایى شوند.
5 ـ تقویت عاطفه و محبت
درا ین ایام فراغت که نوجوانان و کودکان و حتى جوانان‏مان هنوز در کنار ما زندگى مى‏کنند و چشم و دل به راه ما هستند این فرصت را مغتنم بشمریم و دست محبت و نوازش خود را بر سر آنها بکشیم و آنها را از این نعمت محروم نسازیم که بالاترین فقر و ندارى و کمبودها همان فقر عاطفى و محبت است و نتیجه و حاصل محبت به قدر لازم و یا در حد کمبود و فقدان آن بر همه ما آشکار و مبین است. محبت به فرزندان، نگاه پر مهر به آنان که نیاز به بهره‏مندى‏هاى مادى فراوان و غیره ندارد، چه بسیار انسان‏هاى تهیدستى که قلب پر مهر و نگاه سرشار از محبت‏شان به فرزندان، فرزندان آنها را با سعى و کوشش خودشان به سعادت رساندند.
6ـ پرورش روح دین و دیندارى
یکى دیگر از وظایف مهم والدین در این غنى‏سازى اوقات فراغت پرورش روح دین‏خواهى و خداجویى است که در آن به جاى آنکه انسان تنها باشد با خدا گام بردارد، و به نوجوان خود به طور عملى بیاموزد که خداوند مظهر آرامش، عشق و معنویت است و ریشه بسیارى از مشکلات با دعا و نماز برطرف مى‏شوند و موجب انتشار انرژى در روح و جسم آنان مى‏شود. به دامن طبیعت ببریم آنها را و گستره آسمان و دریا و صحرا را ببینند و هنرمندى خالق را در این زیبایى‏ها مشاهده نمایند و خدادوستى و پیوند با خدا بیابند که این زندگى مانند دریاى موّاجى است که اگر امروز آرام است فردا طوفانى خواهد شد و کودکان و نوجوانان ما باید راه نجات خود از تلاطم‏هاى روحى را با تربیت دینى به دست آورند خصوصا با نماز مى‏توان حالات و رفتارهاى مذهبى را به آنها یاد داد و در سایه‏سار اخلاق آرام فرزندان‏مان آسوده‏خاطر به سر بریم.
منابع: ــــــــــــــــــــــــــ
ـ مجله پیوند، تابستان 1385، نشریه ماهانه آموزشى و تربیتى.
ـ فراغت کودکان و نوجوانان، انتشارات هسته مشاوره آموزش و پرورش تهران، 1372.
ـ اوقات فراغت جوانان، ماهنامه پیرامون، تابستان 1384.
ـ محمدرضا زهرایى، 1367، پژوهشى پیرامون اوقات فراغت کودکان در شهرهاى بزرگ، دانشگاه تربیت معلم.
ـ پرتوى از نور حقیقت محمدى(ص) در محبت به فرزند، کارشناس ارشد معارف اسلامى و فقه، (پیوند، تابستان 1385).
ـ بازى، روانشناسى بازى، سیامک مهجور، 1370، تهران، انتشارات راهگشا.
ـ پژوهش‏نامه ادبیات کودکان و نوجوانان، 1374، فصلنامه پژوهشى تحلیلى و آموزشى، جلدهاى 3، 2، 1.
ـ هفده مقاله در باره ادبیات کودکان، 1372، شوراى کتاب کودک.
ـ جهانى شدن، تعلیم و تربیت و فناورى اطلاعات، پیوند، 1385، آبان ماه.
ـ انگیزه‏هاى نیرومند، کار، آفریننده کار و تلاش، دکتر داریوش دهقان، پیوند، دى 1385.
ـ نقش و اهمیت برنامه‏ریزى براى اوقات فراغت دانش‏آموزان، صفى‏اله ملکى، تربیت، مجله 11 و 10، تابستان 1383.
ـ رسالت انجمن‏هاى اولیا و مربیان در غنى‏سازى اوقات فراغت دانش‏آموزان، ماهنامه پیوند، تابستان 1385.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۴
مجید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی