جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

سخن از احساسی واحد و اعتقاد به هدفی مشترک همواره همان چیزی بوده و هست و خواهد بود که علت گردهم آمدن جمعی را فراهم می آورد. حسی مرکب از تنفر و عشق. حسی شبیه بلاتکلیفی. شبیه دودلی میان دوراهی.

و اینجاست که آن تنفر ملال آور جایش را به عشقی خنک و لذت بخش می دهد. آن سرزمین و آن مردمان در ذهنت مجسم می شوند و عاشقانه به آنها می اندیشی. کسانی که آسمان و دریا از آنان درس وسعت می آموزند و به آنان رسیدن رویای شبانگاهت می شود. و شاهد هم همان هدف مشترک.


این حس و هدف مشترک بود که جمعی را گرد هم آورد. جمعی که چراغ هدایت و کشتی نجات را تنها راه آسمانی شدن می دانند. کسانی که آن دستان یاریگر را می شناسند و در تلاش شناخت و شناساندن آنان هستند. همانها که عاشقانه چشمان سحرانگیر دلدار را دیده اند و بیستون بیستون به پای شیرین جهان جان داده اند. آری هرکس قد و قامت سرو بی همتای هستی را ببیند اختیاری برایش نمی ماند و مطیع بی چون و چرای صاحب دلش می شود. اینجا همان جایی است که در پی دیدار الف قامت دوست هستند و در این راه دست به دامان دوستان دوست شده اند. دوستانی که شهیدند، یعنی شهود کرده اند و دیده اند دلدار را. و ما باید پای درس آنان بنشینیم تا موی و روی و قد و بالا و لبخند و چشمان محبوبمان را برایمان شرح دهند. از صدایش بگویند از صوت قرآنش از ...

پس تو نیز اینچنین عشقی مقدس را داری به ما ملحق شو و عهدی دوباره ببند. که

از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (احزاب / 23)

پس دست در دست هم هرکدام در هر جایگاه به قدر توان وظیفه ای در قبال آن برخی که به شهادت رسیده اند داریم. و ما اینجا در سنگری مجازی سعی در ادای دین به آنان را داریم. هر چند در این سنگر به روی تمام عاشقان شهادت باز است و ما همواره نیازمند توان همسنگران جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی می باشیم. باشد تا دست مهربان آنان همواره بر سر دوستدارانشان سایه مهر و نوازش بیفکند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

ناهنجاری‌های جدیدی در عزاداری‌ها رخ داده که دل نازنین امام زمان(ع) را به درد می‌آورد و با کمال تأسف آن‌ها به صورت اپیدمی در شهرهای مختلف شیوع و رسوخ نیز پیدا کرده است.

سیدمرتضی میرسراجی از پژوهشگران عرصه مهدویت با پایان یافتن دهه دوم محرم، یادداشتی را به شرح ذیل نگاشته است:

عشق به ساحت مقدس امام حسین(ع) نه تنها در دل شیعیان ایشان بلکه در دل هر انسان آزاداندیش و سبزاندیشی در هر نقطه عالم و از هر دین و مسلک آشیانه و مأوی دارد، در این میانه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از هر کوششی در اعتلای نام و سیره متعالی آن حضرت به اَشکال مختلف فروگذار نمی‌کنند و پیوسته و به طور خودجوش و مردمی اهداف و مظلومیت‌های ایشان را در راه دفاع از حق و اسلام عزیز پاسداری و ستایش می‌کنند.

نمود عینی و بارز آن عزادارای‌های باشکوه برای این دُردانه خلقت در سرتاسر جهان است که بدون اجبار یا حمایت‌های دولتی و حتی یک مدیریت کلی بلکه به صورت عاشقانه، عارفانه و خودجوش از سوی دلباختگان این امام همام و این آینه صفات الهی انجام می‌پذیرد.

اهمیت عزاداری و تعظیم قیام عاشورا تا بدانجاست که امام عصر، حجت زمان، حضرت مهدی(عج) در زیارت ناحیه مقدسه در رثای امام حسین(ع) می‌فرمایند: «فَلَأَنْدُبَنَّکَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً، وَ لَأَبْکِیَنَّ عَلَیْکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً،حَسْرَةً عَلَیْکَ وَ تَأَسُّفاً عَلَى مَا دَهَاکَ وَ تَلَهُّفاً، حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ وَ غُصَّةِ الِاکْتِیَاب‏»؛ هر صبح و شام بر تو نُدبه و زاری می‌کنم و به جای اشک، خون می‌گریم، از روی حسرت و تاسف بر مصیبت‌هایی که بر تو وارد شد، تا آنجا که از نهایت مصیبت و شدّت غصه جان دهم.

اما نکته‌ای که به ذهن حقیر در ایام عزاداری سالار شهیدان(ع) به نظر رسید، موارد جدیدی است که دل نازنین امام زمان(ع) را به درد می‌آورد و با کمال تأسف آن‌ها به صورت اپیدمی در شهرهای مختلف شیوع و رسوخ نیز پیدا کرده است.

با نهایت اعتذار از همه دوستداران و شیفتگان امام حسین(ع) که این قبیل کارها را انجام می‌دهند باید عرض کرد که این موارد به شکلی انحراف از مسیر پر برکت و معنوی عزاداری امام حسین(ع) محسوب می‌شود و پسندیده‌تر آن است که این قبیل کارها که در ادامه بدانها اشاره می‌کنیم، در این مراسمات معنوی و عرفانی ترک شود، بلکه به هیچ وجه نباشد تا خدای ناکرده این دسته کارها به صورت فرهنگ یا سنت به مرور در سطح جامعه اسلامی و شیعی جا نیافتد و از طرفی بهانه‌ای هم به دست دشمن و مخالف ندهیم:

*آرایش مو با طرح‌های حسینی

این کار جدید که برگرفته از فرهنگ غربی‌ها است، با حال و هوایی عاشورایی با اذکاری مانند «یا حسین» و نظایر آن بر روی سر آقایان انجام می‌شود، ارادت به امام حسین(ع) نباید حالتی غیر متعارف داشته باشد، به خصوص که این کار که در سنت و سیره هیچ یک از متدینان و متشرعان نبوده است.

 

 

 

 

بنابراین بهتر است که علاقه‌مندان به ساحت مقدس امام مظلوم و شهید، عزاداری و حزن خود را به صورت‌های متعارف و معمول در جامعه نشان دهند تا روش‌هایی که شاید بیشتر برازنده فوتبالیست‌ها یا ورزشکاران غربی یا خواننده‌های فاسدالاخلاق آنجا است و در آن‌ها صددرصد تظاهر و خودنمایی غالب است و ما که الگوهای بسیار بهتری داریم به هیچ روی وارث آنها نیستیم.

*شیشه‌نویسی ماشین با جملات طنز!

دوستداران اهل بیت(ع) ایام شادی و عزای معصومان اقدام به نوشتن اذکار و مطالبی در شیشه پشتی ماشین‌هایشان می کنند که با این کار می‌خواهند اوج غم و اندوه خود در ایام سوگواری یا اوج شادی خود را در ولادت‌ها، مبعث و عید غدیر نشان دهند.

برخی تمام شیشه پشت را یا رنگ می‌زنند و مطلب می‌نویسند یا مطلب مفصل یا موجزی قرار می‌دهند. شاید بحث نوشتن پشت ماشین یا تیره شدن کل شیشه پشت ماشین خارج از موضوع ما باشد و مقرّرات و باید و نبایدهای آن را بهتر است از کارشناسان محترم راهنمایی و رانندگی پرسید، اما آنچه به حوزه بحث ما مربوط می‌شود بروز و ظهور عده‌ای جملات طنز و خنده‌دار، مرتبط با مقوله غمبار عاشورا است.

اولین کسی که مبدع این کار بوده شاید نمی‌دانسته که مسبّب چه کار ناپسندی شده است و به جای اینکه رضایت خداوند را کسب کند، عنایت امام حسین(ع) را به دست آورد و دل امام زمان(عج) را که داغدار جد بزرگوارشان است، تسلّی بخشد، اسباب ناراحتی و آزردگی را فراهم ساخته است.

متاسفانه بنده در سطح شهر قم، ماشین‌هایی را دیدم که این قبیل جملات را داشت و جای تاسّف دارد، در جایی که حرم اهل بیت(ع) است، این کارها در ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) انجام می‌شود.

در زیر به نمونه‌هایی از این عبارات توجه کنید که متاسفانه وقتی در این ایام، ماشین‌ها در کنار خیابان پارک هستند یا از کنار دسته‌‌های عزاداری عبور می‌کنند، اسباب خنده برای سینه‌زنان و سوگواران را فراهم می‌کنند.

از ذکر آن‌ها در نوشتار خودداری می‌کنم و توجه شما را به عکس‌های زیر جلب می‌کنم که گویاتر بوده و باز هم تأکید می‌کنم این قبیل امور با آنچه که امام زمان(عج) در باب عزاداری و تعظیم و پاسداشت ابا عبدالله(ع) از ما می‌خواهند، تناقض فراوان دارد و مانند دو خط متنافر هستند.

به جهت حفظ حرمت قلم و ساحت مقدس امام حسین(ع) مواردی را که شامل دشنام‌های رکیک و دون شأن یک شیعه امام حسینی و یک شیعه منتظر صاحب الزمان(عج) بودند، در این مقاله و این تصاویر اشاره نکردیم.

 

 

 

 

در پایان از همه کسانی که به این گونه کارها اعم از آرایش ویژه محرم یا شیشه‌نویسی‌های طنز ماشین روی آورده‌اند، تقاضا می‌شود دقت بیشتری را در این  امور و آنچه انجام می‌دهند، داشته باشند.

فراموش نکنیم که هر چیزی برای مؤمن جایگاه ویژه‌ای دارد و طنز نیز جایگاه خاص خود را، کاری نکنیم که این قبیل کارها - از عده‌ای که البته اطلاع نداشته‌اند و حتماً این کارهایشان را اصلاح و جبران خواهند کرد - دستاویزی برای مخالفان اهل بیت(ع) قرار گیرد و خاطر مبارک امام زمانمان(عج) مکدر و خدای ناکرده از روی نادانی و بی‌اطلاعی ما علاوه بر غم جانکاه ایشان از عاشورا، غمی دیگر بر دل نازنینشان بنشیند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۵
مجید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی