جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

سخن از احساسی واحد و اعتقاد به هدفی مشترک همواره همان چیزی بوده و هست و خواهد بود که علت گردهم آمدن جمعی را فراهم می آورد. حسی مرکب از تنفر و عشق. حسی شبیه بلاتکلیفی. شبیه دودلی میان دوراهی.

و اینجاست که آن تنفر ملال آور جایش را به عشقی خنک و لذت بخش می دهد. آن سرزمین و آن مردمان در ذهنت مجسم می شوند و عاشقانه به آنها می اندیشی. کسانی که آسمان و دریا از آنان درس وسعت می آموزند و به آنان رسیدن رویای شبانگاهت می شود. و شاهد هم همان هدف مشترک.


این حس و هدف مشترک بود که جمعی را گرد هم آورد. جمعی که چراغ هدایت و کشتی نجات را تنها راه آسمانی شدن می دانند. کسانی که آن دستان یاریگر را می شناسند و در تلاش شناخت و شناساندن آنان هستند. همانها که عاشقانه چشمان سحرانگیر دلدار را دیده اند و بیستون بیستون به پای شیرین جهان جان داده اند. آری هرکس قد و قامت سرو بی همتای هستی را ببیند اختیاری برایش نمی ماند و مطیع بی چون و چرای صاحب دلش می شود. اینجا همان جایی است که در پی دیدار الف قامت دوست هستند و در این راه دست به دامان دوستان دوست شده اند. دوستانی که شهیدند، یعنی شهود کرده اند و دیده اند دلدار را. و ما باید پای درس آنان بنشینیم تا موی و روی و قد و بالا و لبخند و چشمان محبوبمان را برایمان شرح دهند. از صدایش بگویند از صوت قرآنش از ...

پس تو نیز اینچنین عشقی مقدس را داری به ما ملحق شو و عهدی دوباره ببند. که

از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (احزاب / 23)

پس دست در دست هم هرکدام در هر جایگاه به قدر توان وظیفه ای در قبال آن برخی که به شهادت رسیده اند داریم. و ما اینجا در سنگری مجازی سعی در ادای دین به آنان را داریم. هر چند در این سنگر به روی تمام عاشقان شهادت باز است و ما همواره نیازمند توان همسنگران جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی می باشیم. باشد تا دست مهربان آنان همواره بر سر دوستدارانشان سایه مهر و نوازش بیفکند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

دانستنی هایی از قرآن تقسیمات قرآن 1022

جمعه, ۱۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۷ ب.ظ

دانستنی هایی از قرآن  تقسیمات قرآن

بنام خداوند بخشنده مهربان

تقسیمات قرآن: بخش بندى هاى قرآن از جهات گوناگون

تقسیمات مختلف قرآن از عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) و نزول قرآن تاکنون همواره مورد توجه بوده و درباره آن بحث هایى نسبتاً گسترده انجام شده است. این تقسیمات عمدتاً در محورهاى ذیل بوده است
 تقسیم بندى قرآن به سوره ها و آیات
تقسیم بندى قرآن به  آیات و سوره ها با توجه به زمان و مکان نزول 
 تقسیم بندى قرآن به سوره ها با توجه به بلندى، کوتاهى و شمار آیات
تقسیم بندى قرآن به  اجزاء، احزاب، ارباع، انصاف، اثلاث  
تقسیم بندى قرآن به سوره ها با توجه به سرآغازهایشان
 تقسیم بندى قرآن به محتواى قرآن
که به فضل خداوند تبارک وتعالی 
 به تشریح مختصری از تقسیمات قرآن در حوزه هاى یاد شده مى پردازیم 

سوره هاى قرآن از نظر بلندى و کوتاهى و شمار آیات آن ها به 4 گروه

طُوَل، مئون، مثانى و مفصّل تقسیم شده اند: این تقسیم بندى توقیفى و در

روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است که خداوند به جاى تورات

سبع طُوَل (طوال) و به جاى انجیل مئون و به جاى زبور مثانى به من داده است

با مفصّل بر دیگر پیامبران برترى داده شده ام. در برخى نقل ها آمده است

 که به جاى تورات سبع طُوَل و به جاى انجیل مثانى و به جاى زبور مئون به من داده شد

الف: طُوَل

طول جمع طُولى مؤنث اَطْوَل به معناى طولانى تر است و به سوره هاىبقره،
آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف و انفال و توبه به سبب طولانى بودن
 
آن ها �سبع طُوَل� گفته شده است. در این دسته بندى دو سوره انفال و توبه به سبب
 فاصله نشدن بَسْمَلَه میان آن دو و ارتباط تنگاتنگ محتوایشان به منزله یک سوره به شمار آمده اند

از سعید بن جبیر و برخى دیگر نقل شده که سوره یونس را از سبع طول دانسته 
و دو سوره انفال و توبه را از این گروه نشمرده اند؛ ولى این قول وجهى ندارد
چون سوره برائت از یونس طولانى تر است. گفته شده است. تفاوت مصاحف عثمانى با مصحف اولى که در زما
ن ابوبکر گردآورى شد تنها دراین بوده است 
که در مصحف 
اوّل سوره برائت در میان مئون و سوره انفال در میان مثانى جاى داشته است؛ ولى درمصحف عثمانى سوره انفال و برائت را با هم بین دو سوره اعراف و یونس و آخرین سوره از سبع طُوَل قرار داده اند روایتى از ابن عباس نیز این را تأیید مى کند 

پروردگارا به آیات قر آنت مسافرین ما را به سلامت به اوطانشان برسان

لازم است دانستنی هایی از قرآن  1010
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۹
مجید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی