جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

سخن از احساسی واحد و اعتقاد به هدفی مشترک همواره همان چیزی بوده و هست و خواهد بود که علت گردهم آمدن جمعی را فراهم می آورد. حسی مرکب از تنفر و عشق. حسی شبیه بلاتکلیفی. شبیه دودلی میان دوراهی.

و اینجاست که آن تنفر ملال آور جایش را به عشقی خنک و لذت بخش می دهد. آن سرزمین و آن مردمان در ذهنت مجسم می شوند و عاشقانه به آنها می اندیشی. کسانی که آسمان و دریا از آنان درس وسعت می آموزند و به آنان رسیدن رویای شبانگاهت می شود. و شاهد هم همان هدف مشترک.


این حس و هدف مشترک بود که جمعی را گرد هم آورد. جمعی که چراغ هدایت و کشتی نجات را تنها راه آسمانی شدن می دانند. کسانی که آن دستان یاریگر را می شناسند و در تلاش شناخت و شناساندن آنان هستند. همانها که عاشقانه چشمان سحرانگیر دلدار را دیده اند و بیستون بیستون به پای شیرین جهان جان داده اند. آری هرکس قد و قامت سرو بی همتای هستی را ببیند اختیاری برایش نمی ماند و مطیع بی چون و چرای صاحب دلش می شود. اینجا همان جایی است که در پی دیدار الف قامت دوست هستند و در این راه دست به دامان دوستان دوست شده اند. دوستانی که شهیدند، یعنی شهود کرده اند و دیده اند دلدار را. و ما باید پای درس آنان بنشینیم تا موی و روی و قد و بالا و لبخند و چشمان محبوبمان را برایمان شرح دهند. از صدایش بگویند از صوت قرآنش از ...

پس تو نیز اینچنین عشقی مقدس را داری به ما ملحق شو و عهدی دوباره ببند. که

از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (احزاب / 23)

پس دست در دست هم هرکدام در هر جایگاه به قدر توان وظیفه ای در قبال آن برخی که به شهادت رسیده اند داریم. و ما اینجا در سنگری مجازی سعی در ادای دین به آنان را داریم. هر چند در این سنگر به روی تمام عاشقان شهادت باز است و ما همواره نیازمند توان همسنگران جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی می باشیم. باشد تا دست مهربان آنان همواره بر سر دوستدارانشان سایه مهر و نوازش بیفکند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

دانستنی هایی از قرآن تقسیمات قرآن 1017

جمعه, ۱۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۲ ب.ظ

دانستنی هایی از قرآن  تقسیمات قرآن

بنام خداوند بخشنده مهربان

تقسیمات قرآن: بخش بندى هاى قرآن از جهات گوناگون

تقسیمات مختلف قرآن از عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) و نزول قرآن تاکنون همواره مورد توجه بوده و درباره آن بحث هایى نسبتاً گسترده انجام شده است. این تقسیمات عمدتاً در محورهاى ذیل بوده است
 تقسیم بندى قرآن به سوره ها و آیات
تقسیم بندى قرآن به  آیات و سوره ها با توجه به زمان و مکان نزول 
 تقسیم بندى قرآن به سوره ها با توجه به بلندى، کوتاهى و شمار آیات
تقسیم بندى قرآن به  اجزاء، احزاب، ارباع، انصاف، اثلاث  
تقسیم بندى قرآن به سوره ها با توجه به سرآغازهایشان
 تقسیم بندى قرآن به محتواى قرآن

که به فضل خداوند تبارک وتعالی 
 به تشریح مختصری از تقسیمات قرآن در حوزه هاى یاد شده مى پردازیم 

 آیه و سوره

سوره* در لغت به معناى منزلت، مقام بلند، یا برگرفته از سُورالمدینه به معناى دیوار و اطراف شهر است و مقصود از سوره قرآن مجموعه اى از آیات آن است که با �بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ� از قبل و بعدش جدا شده است
سوره به این معنا مکرّراً در قرآن آمده است. (براى نمونه رجوع کنید: بقره/2، 23؛ نور/24، 1؛ توبه/9، 64، 861
قرآن کریم به اتفاق همه دانشمندان مسلمان 114 سوره دارد. ثبت فواتح و خواتم سوره ها نیز از ابتکارات سده نخست هجرى بوده است. بدین منظور در آغاز هر سوره جمله �فاتحة سورة کذا� و در پایانش �خاتمة سورة کذا� مى نوشتند. بعداً مکّى و مدنى بودن هر سوره و شماره ترتیب آن در مصحف و تعداد آیات و گاه شماره ترتیب نزول هر سوره را در اوّل هر سوره مى آوردند؛ ولى دغدغه اینکه این کلمات بعدها جزو قرآن دانسته شود گروهى را به تلاش براى محو این علایم ازقرآن وا مى داشت

مکّى و مدنى

قرآن پژوهان آیات و سوره هاى قرآن را به مکّى و مدنى قسمت کرده اند. به نظر مشهور آن دسته از آیات و سوره ها که پیش از هجرت نازل شده مکّى و آنچه پس از هجرت فرود آمده مدنى است

افزون بر این، تقسیمات دیگرى نیز با توجه به زمان نزول آیات شده است؛ براى نمونه به آیاتى که در زمان حضور پیامبر(صلى الله علیه وآله) در مکه یا مدینه نازل شده اند �حَضَرى� و به آیاتى که در سفرهاى آن حضرت فرود آمده اند �سَفَرى� گفته اند؛ نیز به آیاتى که در تابستان نازل شده �صَیْفى� (تابستانى) و آیاتى که در زمستان نازل شده اند �شِتایى� (زمستانى) همچنین به آیاتى که در حال صلح فرود آمده �سِلْمى� و آیاتى که در جنگ نازل شده اند �حَرْبى� و آیاتى که در روز نازل شده �نَهارى� و آیاتى که در شب نازل شده اند �لَیلى� گفته اند. ( =>مکّى و مدنى)

سوره هاى قرآن با توجه به مکّى و مدنى بودن به 4 دسته تقسیم شده اند

الف. سوره هایى که همه آیاتش مکّى است؛ مانند مدثّر

ب. سوره هایى که همه آن مدنى است؛ مانند آل عمران

ج. سوره هاى مکّى که بخشى از آیاتش مدنى است؛ مانند اعراف که گفته شده: آیات 163 - 172 آن مدنى است. =>اعراف / سوره

د. سوره هاى مدنى که بخشى از آیاتش مکّى است؛ مانند سوره حجّ که گفته شده: آیات 52 - 55 آن مکّى است. =>حجّ / سوره

البته برخى از محقّقان در وجود قسم سوم و چهارم تردید کرده اند. =>مکّى و مدنى

واین مطلب  ................. ادامه دارد

پروردگارا به آیات قر آنت مسافرین ما را به سلامت به اوطانشان برسان

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۹
مجید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی