جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

سخن از احساسی واحد و اعتقاد به هدفی مشترک همواره همان چیزی بوده و هست و خواهد بود که علت گردهم آمدن جمعی را فراهم می آورد. حسی مرکب از تنفر و عشق. حسی شبیه بلاتکلیفی. شبیه دودلی میان دوراهی.

و اینجاست که آن تنفر ملال آور جایش را به عشقی خنک و لذت بخش می دهد. آن سرزمین و آن مردمان در ذهنت مجسم می شوند و عاشقانه به آنها می اندیشی. کسانی که آسمان و دریا از آنان درس وسعت می آموزند و به آنان رسیدن رویای شبانگاهت می شود. و شاهد هم همان هدف مشترک.


این حس و هدف مشترک بود که جمعی را گرد هم آورد. جمعی که چراغ هدایت و کشتی نجات را تنها راه آسمانی شدن می دانند. کسانی که آن دستان یاریگر را می شناسند و در تلاش شناخت و شناساندن آنان هستند. همانها که عاشقانه چشمان سحرانگیر دلدار را دیده اند و بیستون بیستون به پای شیرین جهان جان داده اند. آری هرکس قد و قامت سرو بی همتای هستی را ببیند اختیاری برایش نمی ماند و مطیع بی چون و چرای صاحب دلش می شود. اینجا همان جایی است که در پی دیدار الف قامت دوست هستند و در این راه دست به دامان دوستان دوست شده اند. دوستانی که شهیدند، یعنی شهود کرده اند و دیده اند دلدار را. و ما باید پای درس آنان بنشینیم تا موی و روی و قد و بالا و لبخند و چشمان محبوبمان را برایمان شرح دهند. از صدایش بگویند از صوت قرآنش از ...

پس تو نیز اینچنین عشقی مقدس را داری به ما ملحق شو و عهدی دوباره ببند. که

از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (احزاب / 23)

پس دست در دست هم هرکدام در هر جایگاه به قدر توان وظیفه ای در قبال آن برخی که به شهادت رسیده اند داریم. و ما اینجا در سنگری مجازی سعی در ادای دین به آنان را داریم. هر چند در این سنگر به روی تمام عاشقان شهادت باز است و ما همواره نیازمند توان همسنگران جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی می باشیم. باشد تا دست مهربان آنان همواره بر سر دوستدارانشان سایه مهر و نوازش بیفکند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

حضرت زهرا(س)برای ۱۴۰۰سال پیش بودند

سه شنبه, ۷ آذر ۱۴۰۲، ۰۷:۴۸ ب.ظ



🔆متن شبهه :

حضرت فاطمه برای۱۴۰۰سال پیش بودند نمی‌شود الگوی ما باشند اگر الگوی ما باشندیعنی ماهم باید ۹سالگی ازدواج می‌کردیم؟! الان شرایط فرق کرده ما الگو از همین زمان می‌خواهیم؟!

🔆 پاسخ شبهه:

1️⃣ گرایش به الگو، نیاز همه انسان‌ها است که در جهت تکامل از آن استفاده کنند و خداوند به طور فطری انسان را اینگونه آفریده است. در علم امروز این مسئله را «همانندسازی» می‌نامند.

2️⃣ این شبهه از اینجا نشأت می‌گیرد که برخی تصور می‌کنند با تغییر زمان و سبک زندگی، ارزش‌های اخلاقی و معنوی نیز تغییر می‌کنند و جای خوبی‌ها و بدی‌ها عوض می‌شود؛ در حالیکه آنچه تغییر و تحول پیدا می‌کند، عنصر زمان و مکان است

3️⃣ در الگوهای دینی، حضور یا عدم حضور افراد و یا گذشت چهارده قرن چیزی را عوض نمی‌کند؛ زیرا محور اصلی در الگوگیری از معصومین علیهم السلام دستورات دین، معنویات و اصول تربیتی و ارزش‌های اخلاقی است که همچون خود دین با مرور زمان پوسیده و کهنه نمی‌شود.

4️⃣  مفاهیمی مانند حق، تقوا، احسان، راستگویی، صبر، حیا، عفت و پاکدامنی همیشه پسندیده و قابل ستایش بوده و ظلم، دروغگویی، بی عفتی و امثال آن در همه زمانها ناپسند است و با فطرت انسان ناسازگار می‌باشد. و لذا فضای زندگی، امکانات ، ظواهر مادی، تکنولوژی، زندگی در آسمان خراش‌ها موجب نمی‌شود جای عفت را با بی عفتی عوض کنیم، دروغ را زیبا و راستگویی را زشت بدانیم.

5️⃣ الگوهای انسانی هیچگاه مخصوص یک دوره زمانی خاص نیستند، چون اگر اینگونه بود دیگر نمی‌توانستند الگو قرار گیرند. الگوپذیری انسان امروز از معصومین در واقع، یافتن راه‌ها، خطوط اصلی زندگی و چگونگی رسیدن به کمال و شکوفاسازی استعدادهاست و این مسئله ارتباطی به زمان و مکان خاصی ندارد.

6️⃣ نکته مهم آن است که الگوی پذیری از معصومان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم است

1-  الگوپذیری مستقیم آن است که کردار و رفتار آن بزرگواران را عیناً تقلید کنیم و به آن عمل نماییم مانند تسبیحات حضرت زهراسلام الله علیها.

2-  الگو پذیری غیرمستقیم آن است که حقیقت گفتار و رفتار آنان را درک نماییم و با استفاده از آن حقیقت وظیفه خود را در عرصه‌های فردی، اجتماعی، سیاسی و… در یابیم.

7️⃣ به عبارت دیگر در الگوگیری گاهی از «قالب» و گاهی از «محتوا» الگوگیری می‌شود و آن‌چه مهمتر از شکل و قالب است همان محتوا است و این اصول را باید با توجه به شرایط زمانی و مکانی به کار ببندیم.

به طور مثال گفته شده است که چادر حضرت فاطمه سلام الله علیها وصله داشته است. یا در روایات می‌بینیم که حضرت فاطمه زهرا و علی مرتضی علیهما السّلام در یک چهار دیواری کوچک و گلین زندگی می‌کردند. از یک پوست گوسفند، به عنوان رو اندازشان استفاده می‌کردند. قالب و شکل این گونه رفتارها به هیچ وجه در عصر حاضر قابل الگو برداری نیست.

8️⃣ آنچه اهمیت دارد و لازم است الگوگیری شود، همان روح و حقیقت این سیره است که همانا بی اعتنایی به دنیا، قناعت کردن، ساده زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی است که سرمشق دختران و خانواده‌ها باشد.

9️⃣  در روایتی. امام مهدی علیه‌السّلام در توقیع شریفی می‌فرمایند: «وفِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ دختر رسول خدا، الگوی مناسبی برای من است». در این روایت میبینیم که امام زمان عجل الله تعالی الله فرجه الشریف، حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان الگو قرار می‌دهد. وقتی یک مردی یک زن را الگو قرار می‌دهد به معنای این نیست که رفتار زنانه داشته باشد بلکه از کلیات و اصول اخلاقی الگو استفاده 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۹/۰۷
مجید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی