تأثیر تربیتی بلا
بهترین هدیه خدا
یکی از جلوههای دنیاپرستی و خودپرستی، رفاهطلبی است. رفاهطلبی در دنیا برخی انسانها را چنان به خود جذب کرده است که مکتب هایی چون اومانیسم را بر اساس آن بنا نهادهاند و افکاری چون آزادی لجام گسیخته را برای رسیدن به لذتهای بیشتر مطرح کردهاند.
امروزه آفت رفاهطلبی و مادیگرایی، فرهنگ و اخلاق جامعه ما را تهدید میکند. ترویج رفاهطلبی و فرهنگسازی کردن برای فرار از سختیها و مشکلات، حرکتی است که در متن جامعه ما شکل گرفته است و هر روز نیز با شعارها، برنامهها و تبلیغات گوناگون به آن دامن زده میشود، غافل از آنکه هدایت جامعه به سوی رفاهطلبی و فاصله گرفتن از روحیه تحمل و قناعت، خسارتهای مادی و معنوی بسیاری به دنبال دارد؛ چون:
نازپرورد تنعّم نبرد راه به دوست***عاشقی، شیوه رندان بلاکش باشد
حافظ
اگر چه تحمل بلا، تلخ و دشوار است، ولی در چشم اهل بصیرت که در مکتب وحی تربیت شدهاند، نه تنها تلخ نیست، بلکه شیرین است؛ زیرا آنان به این حقیقت دست یافتهاند که:
مر ترا زخمی رسد گر ز آسمان منتظر میباش، خلعت بعد از آن
مولوی
پیام متن:
1. رفاهطلبی، آفتی است که جامعه ما را تهدید میکند.
2. مکتب وحی، واژگان تلخ را معنایی شیرین میبخشد و نگرش به جهان را دگرگون میسازد.
بلا در مکتب وحی
از دیدگاه قرآن و اهل بیت علیهمالسلام بلا با عذاب و کیفر تفاوت دارد؛ زیرا بلا ممکن است نشانهای از مهر خداوند، عاملی برای بیداری انسانها و توجه آدمیان به خداوند باشد. افزون بر این، بلا اجتنابناپذیر است. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام میفرماید:
لا یَأمَنُ اَحَدٌ صُروفَ الزّمانِ و لا یَسلِمُ مِنْ نَوائِبِ الْأَیّام.
هیچ کس از تغییر زمان و سختیها و تلخیهای روزگار در امان نمیماند.
پس هیچ جامعهای حتی جوامع مرفه و متمدن نمیتوانند از بلا فرار کنند؛ چون بیماری، فقر و مشکلات، با هیچ پیشرفت واختراع، از متن زندگی و جان عالم مادی حذف نخواهد شد.
بدترین نوع برخورد و جهتگیری در برابر سختیها و بلاها، فرار از آن است که درحقیقت، این کار، مشکل را دو چندان میکند. از این رو، در آموزههای اسلامی بهترین راه رویارویی با بلا، ایستادگی و صبر معرفی شده است. امام علی علیهالسلام در کلامی دیگر میفرماید: «وقتی سختیها بر تو روی آورد، ایستادگی کن؛ چون دست و پا زدن و فرار، مشکل را بیشتر میکند».
پیام متن:
1. رویارویی با بلا در دنیا حتمی است و بهترین نوع برخورد با بلا، ایستادگی است.
2. فرار از بلا بر شدّت آن میافزاید و مشکلات را بیشتر میکند.
بلا عمومی است
در نگرش وحیانی، سختیها و بلاها میان همه مردم تقسیم شده است. علی علیهالسلام در این باره میفرماید: «المصائبُ بالسَّویّةِ مَقْسُومَةٌ بَیْنَ الْبَریَّةِ؛ مصیبتها به طور مساوی میان مردم تقسیم شده است.» بنابراین، حتی ثروت انبوه نیز نمیتواند گریزگاهی برای حوادث و بلاها باشد؛ زیرا ای بسا همان ثروت، عامل بلا گردد. آنچه میتواند ماهیت بلا را عوض کند و تلخی آن را به شیرینی تبدیل سازد، تغییر نگرش و نگاه صحیح آدمی به آن است.
پیام متن:
بلا، عمومی است و نمیتوان از آن با ثروت و تغییر شرایط بیرونی فرار کرد، بلکه راه تغییر طعم تلخ بلا به شیرینی، تغییر نگرش به بلا و تغییر درون خویش است.
لغزشهای انسانها و نزول بلا
باید دانست خود انسان زمینهساز برخی از بلاها است. درحقیقت، گاه بلا به عنوان کیفر گناهان به انسان چشانده میشود تا بدین گونه بیدار شود و از راه اشتباه برگردد. خداوند در قرآن در این باره میفرماید:
وَ لَنُذیقَنَّ بعضَ الّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرجِعُون. (روم: 41)
به یقین، بعضی از آنچه را کردهاند، به آنان خواهیم چشاند. شاید به سوی خدا بازگردند.
در روایت آمده است پای یکی از اصحاب، به هنگام ورود به محضر پیامبر به چارچوب در خورد و بر زمین افتاد. حضرت آیه: «ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ؛ آنچه بر سرتان میآید، نتیجه کردار خودتان است.»(شورا: 30) را تلاوت کرد. صحابی پرسید: مگر چه کرده بودم؟ حضرت فرمود: «چرا اسم الله را نگفتی و با حالت غفلت از خدا وارد شدی؟»
بلاهایی که از گناه برمیخیزد، درحقیقت، نوعی مجازات است که مایه پاکی، تذکر و تطهیر انسان میشود و حتی ممکن است موجب بالا رفتن درجه معنوی وی نیز گردد. بلاهای عمومی نیز این گونه است.
گاهی نیز دلیل نزول بلا، گناه انسان نیست، بلکه بلا، نوعی حکمت وهدیه خداست. گاه خداوند برای ارتقای مقام معنوی یا برای امتحان بندهاش، بلایی بر وی یا جامعهاش نازل میکند، مانند بلاهای پیامبران و ائمه علیهمالسلام که معصوم و بیگناه بودند و البته همیشه در این آزمایشها پیروز میشدند. این گونه بلاها سبب ارتقای درجه معنوی، وسعت روح و به دست آوردن پاداش اخروی است.
پیام متن:
نزول بلاها ممکن است به دلایل گوناگون باشد. برخی بلاها نتیجه گناهان است و برخی نیز برای امتحان و ارتقای درجه معنوی انسان نازل میشود. و در صورت صبر، هر دو نوع بلا میتواند سازنده باشد.
مؤمن و تحمل بلا و برکت آن برای جامعه
در اصول کافی آمده است: گاهی صبر مؤمن، سبب نجات یک قوم میشود، مانند صبر حضرت یوسف علیهالسلام ، در برابر آن بلای بزرگ که نتیجه آن، نجات یک قوم از گرسنگی و مرگ و بتپرستی بود.
زمانی که حضرت یوسف علیهالسلام در چاه بود، جبرئیل آمد و پرسید: اینجا چه میکنی؟ حضرت فرمود: برادرانم مرا به چاه انداختهاند. جبرئیل گفت: میخواهی تو را نجات دهم؟ یوسف فرمود: «تا خدا چه بخواهد.» همچنین وی میتوانست مردم را از این حقیقت که فرزند پیامبر است و برده نیست، آگاه کند، ولی صبر کرد. درحقیقت، صبر مبلّغان دین در بلاها، ترک معصیتها و ادای طاعتها، هم سبب رشد و تعالی خودشان و هم موجب نجات یک ملت میشود.
همچنین صبر در بلا، از رموز رسیدن به امامت است، چنان که در قرآن آمده است: «جَعَلْنا مِنْهُمْ اَئِمَّةً یَهْدوُن بِاَمْرِنا لّما صَبَروا؛ چون صبر کردند، آنان را پیشوایان و امام قرار دادیم که به امر ما هدایت میکنند». (انبیاء: 73)
پیام متن:
تحمل بلاها برای فرد و جامعه، سودمند است.
حکمت و آثار بلا
امام جعفر صادق علیهالسلام میفرماید:
اذا اَحَبَّ اللّهُ عبداً غَتَّهُ بالبلاءِ غَتّاً و اَنَا وَ اِیّاکم یا سُدِیر لَنُصْبِحُ به و نُمسی.
اگر خداوند، بنده را دوست بدارد، او را در بلا غوطهور میسازد؛ غوطهور ساختنی! و ما و شما ای سُدیر، صبح و شب ما بر آن است.
چون خداوند پیامبران را بیشتر از دیگر انسانها دوست داشته، بلاهای وارده بر آنان نیز از دیگران بیشتر بوده است.
امام صادق علیهالسلام در جایی دیگر به این حقیقت این گونه اشاره میکند:
اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ بَلاءً الْاَنْبِیاءُ ثُمَّ الَّذینَ یَلُونَهُمْ ثُمَّ الْاَمْثَلُ فَالْاَمْثَلُ.
بیشترین بلاها را در میان مردم، پیامبران داشتند، بعد دوستان آنها و بعد هر که به پیامبران شبیهتر باشد، به میزان شباهت به آنان، از بلای بیشتری بهرهمند خواهد شد.
از طرف دیگر برخی روایات، نبودن بلا در زندگی شخص را نشانه خشم خداوند دانستهاند. رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در این باره میفرماید: «خداوند دشمن دارد فردی را که در بدن یا مالش دچار بلا و آفت نشود.» امام زین العابدین علیهالسلام نیز میفرماید: «نمیپسندم که فردی در دنیا، در عافیت کامل بماند و مصیبتی به او نرسد».
پیام متن:
بلا، نشانه محبت خدا و هدیه خدا به دوستانش است.
بلا، نشانه ایمان
در روایات، نه تنها بلا را نشانه ایمان دانسته، بلکه میزان ایمان را تعیینکننده میزان بلا معرفی کردهاند؛ یعنی هر قدر بر ایمان فردی افزوده شود، بر بلای او نیز افزوده خواهد شد و بیشتر مورد امتحان الهی قرار خواهد گرفت. امام کاظم علیهالسلام در این باره فرموده است:
مَثَل مؤمن، مثل دو کفه ترازو است؛ هر چه در کفّه ایمانش افزوده شود، در کفّه بلایش نیز افزوده خواهد شد تا خدا را در حالی ملاقات کند که هیچ خطایی بر گردهاش نمانده باشد.
پیام متن:
بلا، نشانه ایمان است و به اندازه ایمان افزایش مییابد.
نعمت، نشانه محبت خدا نیست
گاهی این پرسش در ذهن آدمی شکل میگیرد که چرا بلا، نشانه محبت خداست و به اندازه ایمان، بلا نیز افزایش مییابد؟ و چرا در قبال افزایش محبت خدا و ایمان، آسایش و نعمت افزایش نمییابد؟
در پاسخ میتوان گفت دنیا، محل جزا و ثواب نیست و حتی ظرفیت ثواب عمل کوچکی را نیز ندارد، بلکه دنیا، محل آزمایش و عمل است. در میدان مسابقه، بر سختی امتحان و مراحل آن میافزایند تا میزان توان و هنر افراد سنجیده شود و هر چه حریف قدرتمندتر باشد، پیروزی بر او پربهاتر و شیرینتر و عرصه امتحان جدیتر و پرارزشتر است و هر چه مسابقه، دشوارتر باشد، مدال آن ارزشمندتر خواهد بود.
در روایتی از امام علی علیهالسلام آمده است: «عَظیمُ الاَجْرِ مَعَ عَظیمِ الْبَلاءِ؛ بزرگی اجر، به بزرگی بلا بستگی دارد».
پیام متن:
1. دنیا محل ثواب و جزا نیست.
2. خداوند به مؤمن در دنیا اجر نمیدهد، بلکه بلای او را بیشتر میکند تا اجر او در آخرت بیشتر شود؛ چون بزرگی پاداش به بزرگی بلا وابسته است.
بلا، مایه بخشش
یکی از حکمتها و آثار بلا، پاک شدن از گناهان، ویژگیها و خویهای بد و بیاعتنا شدن به مادیات است. بلا، روح انسان را پاک، خالص و باصفا میکند. همان گونه که هر قدر طلا بیشتر در کوره حرارت ببیند، خالصتر و زیباتر میشود و عیار آن بالاتر میرود، انسان نیز در کوره بلاها و بوته آزمایشها آبدیدهتر و خالصتر میشود.
امیر مؤمنان علی علیهالسلام میفرماید:
لا تَفْرَحْ بِالْعَناءِ وَ الرَّخاءِ وَ لا تَغْتَمَّ بِالْفَقْرِ وَ الْبَلاء فَاِنَّ الذَّهَبَ یُجَرَّبُ بِالنّارِ وَ الْمُؤْمِنَ یُجَرَّبُ بِالْبَلاءِ.
به سبب آسودگی و راحتی، خوشحال مباش و به دلیل فقر و بلا غمگین نشو؛ چون طلا با آتش و مؤمن با بلا، خالص میشود.
ایشان در جای دیگر میفرماید:
حمد خدایی را که پاکی گناه شیعیانِ ما را در دنیا در سختیها قرار داده است تا به وسیله آن محنتها، طاعتهایشان سالم بماند و سزاوار ثواب نیز گردند.
یکی از نویسندگان مینویسد: «بلای الهی هم عیوب را نشان میدهد و هم آنها را رفع میکند. انسان گاهی در محاسبههای خلوت خویش فکر میکند همه استانداردها را داراست. مثلاً عجب ندارد، تعلق به دنیا در او نیست و... و یا اگر [عیبهای خود را] میفهمد، نمیتواند درمان کند، ولی بلای الهی هم عیبها را نشان میدهد و هم آنها را رفع میکند.
خدا رحمت کند استاد ما را که میفرمود: دوستی داشتیم پذیرفته بود که علاقهمند به دنیاست و این [ویژگی] بدی است، اما میگفت: نمیتوانم از دنیا دست بکشم! اما بعد از مرگ جوانش، همه علاقهاش [به دنیا] از بین رفت و [از این پس] میگفت: از دنیا سیر شدم».
پیام متن:
بلاها سبب خالص شدن، آمرزش گناهان، سالم ماندن عبادتها و استحقاق رسیدن به پاداش میگردد.
شناسایی انسانها
ماهیت اصلی انسان در رویا رویی با نشیب و فرازها، سختیها و بلاها شناخته میشود و میتوان انسان مؤمن، شاکر و صابر را از فرد سست ایمان، عجول و ناسپاس بازشناخت.
در آیهای از قرآن میخوانیم: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتّی نَعْلَمَ الْمُجاهِدینَ مِنْکُمْ وَ الصّابِرینَ وَ نَبْلُوَا أَخْبارَکُمْ؛ شما را مبتلا میکنیم تا مجاهدان و صابران شما را بازشناسیم و اخبار شما را ارزیابی کنیم.» (محمد:31)
امیر المؤمنین علی علیهالسلام نیز میفرماید: «عِنْدَ تَعاقُبِ الشَّدائدِ تَظْهَرُ فَضائِلُ الاِْنسانِ؛ فضایل انسان در سختیهای پیاپی آشکار میگردد».
پیام متن:
ماهیت انسان در سختیها شناخته میشود.
حکمتهای دیگر بلا
بلاها دلایل و حکمتهای فراوانی دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. تذکر
علی علیهالسلام میفرماید: «وقتی دیدی خداوند سبحان، بلاها را پیوسته بر سر تو فرو میریزد، در حقیقت، تو را بیدار میسازد.» امام صادق علیهالسلام نیز فرمود: «بر مؤمن چهل شب نمیگذرد، مگر آنکه بلایی بر او عارض میشود یا امر ناراحتکنندهای رخ میدهد که او را متذکر سازد».
2. اراده خیر الهی
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «وقتی خداوند برای گروهی اراده خیر کند، آنان را گرفتار میسازد».
3. زمینه رسیدن به سروری و بزرگی
در کلامی ا ز علی علیهالسلام آمده است: «آقایی کامل نمیشود، مگر با تحمل سختیها و انجام دادن نیکی گسترده».
4. پاکیزگی روح
مولا علی علیهالسلام میفرماید: «خداوند شما را در شادی، به نعمت فضل و در سختی، به نعمت تطهیر و پاکی میرساند».
5. پاداش بزرگ
علی علیهالسلام میفرماید: «اَلْمَصائِبُ مِفْتاحُ الْأَجر؛ مصیبتها، کلید پاداش هستند.» همچنین در کلام گهربار دیگری میفرماید: «عَلی قَدْرِ الْبَلاءِ یِکُون الْجَزاءِ؛ به اندازه بلا، جزا داده میشود».
6. درجات عالی
امام صادق علیهالسلام فرمود: «در بهشت، درجه و منزلتی است که بنده جز به برکت بلا و گرفتاری به آن نمیرسد».
پیام متن:
بلا، حکمتهای بسیاری چون: تذکر، رسیدن به خیر و سروری، پاکیزگی روح، کسب ثواب و مقامهای عالی معنوی دارد.