جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

باسلام هدف ما=ترویج فرهنگ ایثار شهادت وهمگام سازی عناوین روایتگری واطلاع رسانی وجذب راویان دفاع مقدس می باشد

جبهه فرهنگی راه نور

سخن از احساسی واحد و اعتقاد به هدفی مشترک همواره همان چیزی بوده و هست و خواهد بود که علت گردهم آمدن جمعی را فراهم می آورد. حسی مرکب از تنفر و عشق. حسی شبیه بلاتکلیفی. شبیه دودلی میان دوراهی.

و اینجاست که آن تنفر ملال آور جایش را به عشقی خنک و لذت بخش می دهد. آن سرزمین و آن مردمان در ذهنت مجسم می شوند و عاشقانه به آنها می اندیشی. کسانی که آسمان و دریا از آنان درس وسعت می آموزند و به آنان رسیدن رویای شبانگاهت می شود. و شاهد هم همان هدف مشترک.


این حس و هدف مشترک بود که جمعی را گرد هم آورد. جمعی که چراغ هدایت و کشتی نجات را تنها راه آسمانی شدن می دانند. کسانی که آن دستان یاریگر را می شناسند و در تلاش شناخت و شناساندن آنان هستند. همانها که عاشقانه چشمان سحرانگیر دلدار را دیده اند و بیستون بیستون به پای شیرین جهان جان داده اند. آری هرکس قد و قامت سرو بی همتای هستی را ببیند اختیاری برایش نمی ماند و مطیع بی چون و چرای صاحب دلش می شود. اینجا همان جایی است که در پی دیدار الف قامت دوست هستند و در این راه دست به دامان دوستان دوست شده اند. دوستانی که شهیدند، یعنی شهود کرده اند و دیده اند دلدار را. و ما باید پای درس آنان بنشینیم تا موی و روی و قد و بالا و لبخند و چشمان محبوبمان را برایمان شرح دهند. از صدایش بگویند از صوت قرآنش از ...

پس تو نیز اینچنین عشقی مقدس را داری به ما ملحق شو و عهدی دوباره ببند. که

از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (احزاب / 23)

پس دست در دست هم هرکدام در هر جایگاه به قدر توان وظیفه ای در قبال آن برخی که به شهادت رسیده اند داریم. و ما اینجا در سنگری مجازی سعی در ادای دین به آنان را داریم. هر چند در این سنگر به روی تمام عاشقان شهادت باز است و ما همواره نیازمند توان همسنگران جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی می باشیم. باشد تا دست مهربان آنان همواره بر سر دوستدارانشان سایه مهر و نوازش بیفکند.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

آثار مادی و معنوی نماز در بهسازی زندگی

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۱ ق.ظ

آثار مادی و معنوی نماز در بهسازی زندگی

نماز از جمله عباداتی است که اثرات مادی و معنوی بسیار زیادی در زندگی بشر دارد. مقدمات نماز از هنگام وضو تا پایان نماز هر کدام جزء به جزء فواید و آثاری دارد که در این جا قادر به بیان همه¬ی آن ها نیستیم و تنها به نکاتی چند اشاره می¬کنیم. 
آثار بهداشتی نماز از جمله صحیح بودن پاک نگه داشتن بدن، لباس و جای نماز و پرهیز از نجاست¬ها که موجب زدودن میکروب¬ها و آلودگی¬ها از محیط زندگی و حفظ بهداشت جسمانی است. 
وضو سمبل طهارت عمومی بدن و موجب نشاط و سلامت است و مانند غسل، دارای آثار روحی و معنوی است و در پیشگیری و درمان بیماری های جسمی و روانی، اثر دارد.البته نباید اعمال عبادی را به خاطر این فواید اجرا کرد که موجب بطلان آن خواهد شد، زیرا اگر کسی غسل و وضو کند. تا ضمن آن خنک شود یا از فواید بهداشتی آن بهره¬مند شود و یا قیام و رکوع و سجود کند تا ضمن آن حرکات ورزش و نرمش اجرا کند نماز شرک¬آلود خوانده است. 
نماز بزرگ¬ترین و محکم¬ترین پناه¬گاه معنوی است. نماز که مشتمل بر عقل، علم، اختیار حس مسئولیت، اتکا به حضرت حق و قدرت بی¬انتهای او و قطع امید از اغیار است. بزرگ¬ترین و محکم¬ترین سنگر اطمینان و آرامش و استنقای روح انسان است. 
از جمله آثار اخلاقی و تربیتی نماز پیام پرورشی پروردگار است. نماز بازدارنده از بدی¬ها، معراج هر مومن پاکیزه، مایه¬ی نزدیکی هر انسان پرهیزگار به خدا، پاک¬کننده گناهان، شستشو دهنده¬ی جسم و جان، خاموش کننده¬ی آتش دوزخ، بن اسلام، پایه دین، نردبان رسیدن به اوج کمال و انسانیت، مهم¬ترین نماد دین، بهترین کارها و معیار سنجش اعمال است. اگر نماز قبول شود کارهای دیگر هم پذیرفته می¬شود و اگر نماز رد شود کارهای دیگر نیز مردود است. 
وقت¬شناسی و زمان¬سنجی از مهم¬ترین عوامل پیشرفت جوامع بشری است برنامه¬ریزی های شخصی و اجتماعی بدون سنجیدن زمان و اوقات مناسب هر کار ممکن نیست و می¬توان گفت نماز وقت شناسی و زمان سنجی است. 
نماز خواندن دارای خاصیت خودتاثیری و خودالقایی است. همان¬طور که از طریق تلقین می¬توانیم بر دیگران اثر بگذاریم. گاهی می¬توانیم خود را نیز تحت تاثیر تلقین¬های خود قرار دهیم. اسلام که واقع¬بینی خاص خود را دارد با وضع نماز و تنظیم برنامه آن، بهترین دستور علمی و عملی را برای تلقین حقایق و خوبی¬ها به نمازگزار تدارک دیده است و با مقررکردن آن مسلمانان را موظف کرده است که در هر شبانه روز پنج بار به خود تاثیری بپردازند و تلقین کننده¬ی آن حقایق و خوبی¬ها و وظیفه¬ها به نفس خود باشند. 
نماز برطرف کننده¬ی کبر است. امام علی(ع) فرمودند: خدا، ایمان را برای پاک¬کردن از نجاست شرک و نماز را برای پاکیزه کردن از پلیدی کبر واجب کرد. 
رسول خدا(ص) فرمود: «شیطان پیوسته تا وقتی¬که فرزند آدم بر نمازهای پنج¬گانه محافظت و مواظبت دارد از وی ترسان است و چون نمازها را ضایع کند بر او دلیر می¬شود و او را در گناهان بزرگ می¬اندازد.» 
نماز عامل سازنده¬ای است که پایداری و مقاومت انسان را در برابر فراز و نشیب های زندگی حفظ می¬کند و نمازگزار در برابر هر خیر و شر، خوبی بدی، خویش را حفظ نموده و با هر بادی نمی¬لرزد. 
نماز حسّ مسئولیت و تقوا و پرهیزکاری و خداترسی و حق¬شناسی را در انسان زنده می¬کند. نماز انسان را به یاد خدا و یاد دادگاه عدل او می¬اندازد. و گرد غبار خودپسندی و خودپرستی را از صفحه¬ی دل او می¬شوید و او را از جهان محدود بیرون آورده و به جهان ماورای طبیعت و به عالم پاکی¬ها متوجه می¬سازد. 
نماز وسیله¬ای است که انبیاء(ع) و اولیای الهی در رفع هر مشکلی و دفع هر شرّی و دور ماندن از هر دشمنی از آن استمداد می¬نمودند. نماز انسان را به قدرت لایزالی پیوند می¬دهد که همه¬ی مشکلات برای او سهل و آسان می¬شود، همین احساس سبب می¬شود که انسان در برابر حوادث نیرومند و خونسرد باشد. نماز یک نهر روان و یک چشمه¬ی کوثر است هم آتش¬های گذشته را خاموش می¬کند و هم نمی¬گذارد انسان بعداً گرفتار آتش شود هم جلوی بدی¬ها را می¬گیرد و هم آن بدی های گذشته را از بین می¬برد یکی از بارزترین ذکر خداوند نماز است، عشق و محبت به خداست که علاقه به امور دنیوی را از دل خارج می¬کند و شوق لقای حق تعالی را در دل زنده¬تر می سازد. رسول خدا(ص) فرمودند: نماز اسلحه¬ای است در برابر کافر. 
نماز باعث برکت و رحمت الهی است خداوند سبحان در سوره ی انفال آیه 2و 3، پنج صفت برای مومنان بیان می¬کند که یکی از آن اوصاف اقامه¬¬ی نماز است یعنی نه تنها خود نماز می¬خواند بلکه دیگران را هم وادار به نماز می¬کند بعد برای آن ها چهار پاداش ذکر می¬کند که یکی از آن پاداش¬ها رزق کریم است لذا می¬فرماید: «رزق کریم» 
آثار نماز در عالم برزخ( قبر): 
رسول خدا(ص) فرمودند: «نماز بین نمازگزاران و عزرائیل (سلام ا علیه) فرشته ی مرگ، شفاعت می¬کند. (تا نمازگزار راحت¬تر جان بدهد) 
«نماز در قبر مونس و همدم نمازگزار است»، « نماز فرش نمازگزار در قبر می¬شود». 
آثار نماز در قیامت: 
رسول خدا(ص) فرمود: «نماز واقعی و با حضور قلب در روز قیامت تاجی بر سر نمازگزاران است»، «نماز واقعی و با حضور قلب (در روز قیامت) نور چهره¬ی نمازگزاران است»، «نماز با حضور دل، روز قیامت پوشش و مانعی بین نمازگزار و آتش دوزخ می¬گردد». 
امید است که خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد. 
_______________________

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۶
مجید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی